1403/06/30

1403/06/30

شستا و ابهامات سرمایه گذاری در آبش احمد

کد خبر : 74
09:05
1402/10/03

اسفند سال ۱۴۰۰ بود که کلنگ پروژه گاوداری آبش احمد به زمین زده شد. پروژه ای که قرار بود ۲۴ ماهه به اتمام برسد و با افتتاح این مگا پروژه و شروع به کار آن، شاهد اشتغال آفرینی و تغییر چهره منطقه باشیم. حدود ۱۸ ماه از آغاز به کار این پروژه می گذرد ولی مشاهدات میدانی نشان از آن دارد که پروژه متوقف شده است. امری که مسئولین امر نیز بر آن صحه گذاشته و درباره دلایل این امر توضیحاتی داده اند

اسفند سال ۱۴۰۰ بود که کلنگ پروژه گاوداری آبش احمد به زمین زده شد. پروژه ای که قرار بود ۲۴ ماهه به اتمام برسد و با افتتاح این مگا پروژه و شروع به کار آن، شاهد اشتغال آفرینی و تغییر چهره منطقه باشیم. حدود ۱۸ ماه از آغاز به کار این پروژه می گذرد ولی مشاهدات میدانی نشان از آن دارد که پروژه متوقف شده است. امری که مسئولین امر نیز بر آن صحه گذاشته و درباره دلایل این امر توضیحاتی داده اند. برای فهم هر چه بهتر دلایل توقف این پروژه و موانع پیش روی آغاز به کار این گاوداری به سراغ مسئولین استانی و شهرستانی دخیل در این پروژه و همچنین عشایر منطقه رفته ایم و نظرات آنان را در این باره جویا شده ایم.

بخشدار آبش احمد:

بارها پیگیر شده ایم ولی نتیجه بخش نبوده است / خوش بین هستیم پروژه به سرانجام برسد

بخشدار آبش احمد در این باره ضمن اشاره به پیگیری های مکرر بخشداری، درباره توقف پروژه گاوداری آبش احمد می گوید:

این که مشکلی وجود دارد قابل کتمان نیست ولی من دقیقا نمی توانم بگویم چه مشکلی در سر راه این پروژه وجود دارد. مشکل تاخیر در اجرای این پروژه هم می تواند مادی و مربوط به زیرساخت های موجود و هم سهل انکاری از طرف شرکت قرارداد باشد. شاید شرکت شستا در مراحل اولیه کار متوجه شده است که زیرساخت های لازم برای این کار در آن منطقه وجود ندارد و همین امر نیز باعث وقفه در انجام پروژه گاوداری شده است. شاید پیش بینی کرده اند که در آینده با مشکلاتی روبرو می شوند به همین دلیل نیز کار را در برزخ نگاه داشته اند. البته اینها تحلیل خود من است و شاید هم مشکل از جای دیگری است. دلیل دیگر این می تواند باشد که شرکت بزرگی مثل شستا پروژه های بزرگ و زیادی در دست اجرا دارد و شاید کارهای خود را بر اساس اولویت پیش می برند. واقعیت این است که همانطور که من بخشدار اولویتم پیشرفت منطقه خودم است، سرمایه گذار نیز اولویتش پروژه های با تضمین بالای سودآوری است. خود ما بارها پیگیر دلیل کندی روند اجرای پروژه شده ایم ولی وعده هایی که برای آغاز کار در پروژه داده اند تا به امروز عملی نشده است. ما در سطح شهرستان کلیبر و بخش آبش احمد فقط می توانیم پیگیر باشیم و این مقامات بالای استان و نمایندهشهرستان هستند که می توانند پیگیری های مؤثرتری داشته باشند.

مردی، بخشدار آبش احمد امیدوار به سرانجام رسیدن پروژه گاوداری در آبش احمد هم هست و می گوید:

به نظرم اگر کمی صبور باشیم نتیجه حاصله خوب خواهد بود. در ضمن همین که امرنقشه برداری و فنس کشی صورت گرفته یعنی شرکت کار را شروع کرده است. این حرف هم که می گویند فرصت ۲۴ ماهه برای افتتاح گاوداری رو به اتمام است، کدام یک از طرح های بزرگ و کوچک ما مگر سر موعد مقرر به اتمام رسیده اند. زمانی که کلنگ یک پروژه به زمین زده می شود، در طول زمان انجام پروژه تغییرات مدیریت هم اتفاق می افتد که می تواند در روند کار تاخیر ایجاد کند. البته برای فهم دلیل اصلی تاخیر در انجام این پروژه باید مسئولین خود شستا را پیدا کرده و با خودشان صحبت کنید.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر:

شستا خواستار تغییر محدوده زمین داده شده برای احداث گاوداری است / پروژه پیشرفتی نهایتا ۱۵ درصدی دارد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر نیز در این باره به مشکلات مربوط به محدوده زمین داده شده به شرکت شستا برای احداث گاوداری اشاره کرده و ضمن تاکید بر تاثیر همین امر بر تاخیر در اجرای پروژه می گوید:

قانون واگذاری زمین این است که ابتدا دو سال برای انجام کار زمان داده می شود، اما این واگذاری و اجاره زمین قابل تمدید است. ما حتی برای احداث یک گاوداری کوچک هم دو سال زمان تعیین می کنیم. در این پروژه ها هم اگر پیشرفت کار قانع کننده بود، این مدت زمان قابل تمدید است. ما در ماجرای گاوداری آبش احمد نیز همان ابتدا و بر اساس قانون، محدوده زمین را از فاصله ۱۵۰ متری از جاده تعیین کردیم ولی چون این ۱۵۰ متر در بعضی جاهای زمین به ناهمواری برمی خورد و به گفته شرکت مجری طرح این امر باعث هزینه گزاف در امر نقشه برداری می شد، درخواست تغییر در محدوده زمین را داشتند. خواسته آنها در ابتدا این بود که ۳۰ هکتار زمین داده شده به ۲۰ هکتار کاهش یابد و ۳۰۰۰ راس دام وعده داده شده را نیز به ۲۰۰۰ راس کاهش دهند که البته مورد قبول ما نبود. در نهایت هم برای خروج کار از این بن بست با مساعدت های استاندار آذربایجان شرقی و پیگیری های صورت گرفته از سوی حاتمی نماینده منطقه، قرار بر این شد که فاصله ۱۵۰ متری به ۱۰۰ متر کاهش یابد ولی در عوض محدوده زمین از سمت خلاف جاده کاهش یابد. البته قانون هم اجازه چنین کاری را می داد و درخواست چنین تبصره ای برای گاوداری های بزرگ و مؤثر قابل اجرا است.

حضوری، همچنین درباره نظارت های صورت گرفته از سوی جهاد کشاورزی و میزان کار صورت گرفته در زمین گاوداری می گوید:

در مرحله به مرحله از واگذاری به انجام کار نظارت داشته ایم و فرم نظارت هم در این مراحل پر شده است. اگر بخواهیم بگوییم که مطالعه طرح، نقشه برداری و حصارکشی صورت گرفته در گاوداری چند درصد از کار را تشکیل می دهد، می توان گفت پیشرفت کار کمتر از ۱۰ درصد نبوده و بیشتر از ۱۵ درصد هم نیست. با این حساب هم بخش اعظم کار هنوز انجام نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز در آخر اشاره می کند که برای فهم دقیق علت تاخیر و وقفه در انجام کار بایستی با خود مسئولین شستا صحبت بکنید و آنها هم می توانند دلایل خاص خودشان را داشته باشند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:

گلایه اهالی در وقفه ایجاد شده در پروژه به حق است / اگر کاری صورت نگیرد زمین مسترد خواهد شد.

فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تغییرات ایجاد شده در محدوده زمین داده شده برای احداث گاوداری و درخواست های مکرر از شرکت شستا برای شروع هر چه زودتر پروژه می گوید:

در خصوص واحد دامپروری که شرکت قصد سرمایه گذاری در آن را دارد، همین اواخر جلسه ای برگزار کردیم. مشکلی که شرکت داشت حریم راه بود که در همین جلسه اخیر هم محدوده زمین اختصاص داده شده به گاوداری کمی تغییر یافت. مشکل را حل کردیم که اینها سرمایه گذاری شان را شروع کنند. اگر ما به شستا تمایل نشان دادیم به خاطر این بود که منطقه، منطقه ای محروم بود و سرمایه گذاران شخصی تمایلی به سرمایه گذاری در آنجا نشان نمی دهند. تمام تلاش ما این است که شرکت شستا سر قولی که به ما داده بایستد و ما هم همیشه از شرکت خواهش کرده ایم که با توجه به محرومیت منطقه، کار را هر چه سریع تر آغاز کند.

فتحی درباره این سوال که اگر شرکت به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد، چه اتفاقاتی می تواند بیفتد نیز می گوید:

امید ما این بود که شستا کار خود را در آن منطقه با جدیت و زود شروع کند و این گلایه اهالی منطقه به حق است که بعد از گذشت ۱۸ ماه تنها پیشرفتی که از پروژه دیده می شود فنس کشی محدوده زمین گاوداری است. در جلسه اخیر شرکت به ما قول داده است که با فوریت کار را شروع کند و ما هم به آنها قول همکاری دادیم. حتی گفتیم که منتظر فرآیند تغییر محدوده زمین نباشند و کار خودشان را شروع کنند. اگر زمانی هم شرکت به تعهدات خود عمل نکند قانون در این باره صراحت دارد. ما کمسیون نظارت و ماده ۳۳ داریم که می توانند درباره ادامه فعالیت یا استرداد زمین تصمیم بگیرند و اگر کاری صورت نگیرد طبیعتا زمین مسترد خواهد شد.

 عشایر منطقه:

قول پیشرفت ۵۰ درصدی پروژه در سال ۱۴۰۱ را داده بودند / خودمان مشکل آب و علوفه داریم

تعدادی از عشایر منطقه درباره شنیده های خود درباره این گاوداری می گویند:

قول داده بودند که در سال ۱۴۰۱ پروژه پیشرفت ۵۰ درصدی داشته باشد اما ما که هر روز در این مسیر تردد می کنیم فقط فنس کشی انجام شده است. اگر قولی که داده اند عملی نشود عشایری که زمینشان را به امید اشتغال در همان گاوداری واگذار کرده اند متضرر خواهند شد.

یکی دیگر از عشایر درباره نبود زیرساخت های لازم برای احداث گاوداری در آن منطقه می گوید:

دام های این گاوداری نیاز به آب دارند و آب سد هم وضعیت خوبی ندارد. از کجا می خواهند آب تامین کنند؟ خود ما در این فصل به سختی به آب دسترسی داریم. در ضمن الان اگر اینجا ۱۰۰ نفر دامدار داشته باشیم فقط ۱۰ نفر یونجه می کارند و این ۱۰۰ نفر هم از یونجه همان ۱۰ نفر استفاده می کنند. حالا اگر قرار باشد با آن حجم از دام در اینجا آغاز به کار کند، هم ما و هم گاوداری در تامین علوفه به مشکل برخورد خواهیم کرد. مطمئنا اینها علوفه را از خود اینجا تامین خواهند کرد، از جاهای دیگر که نخواهند آورد.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک