1403/02/31

1403/02/31

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وزارت آموزش و پرورش:

تدابیر لازم برای برگزاری امن آزمون‌های نهایی دانش‌آموزان اتخاذ شده است

کد خبر : 656
20:19
1403/02/19

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدابیر لازم برای برگزاری امن آزمون‌های نهایی و اطمینان خاطر والدین و دانش‌آموزان، اتخاذ شده است، افزایش تاثیر سوابق تحصیلی را در همین راستا دانست

به گزارش آذرتیتر، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدابیر لازم برای برگزاری امن آزمون‌های نهایی و اطمینان خاطر والدین و دانش‌آموزان، اتخاذ شده است، افزایش تاثیر سوابق تحصیلی را در همین راستا دانست.
 
محسن زارعی، بعد از ظهر چهارشنبه، نوزدهم اردیبهشت در همایش تبیین برگزاری آزمون‌های نهایی که با حضور عوامل اجرایی دوره‌های سنجش در تالار معلم تبریز برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم در این جلسه، گفت: امیدواریم بتوانیم از مقام و شان معلم صیانت کرده و روز به روز این مقام رفیع را ارتقا داده و به جامعه معرفی کنیم و اولین گروهی که می‌توانند این کار را انجام دهند، خود معلمان هستند.
 
وی بیان کرد: در مبانی نظری سند تحول بنیادین در تعریف دوره نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مطالبی مطرح می‌شود و نقدهایی بر نظام تعلیم و تربیت، مترتب است. اگر ما برنامه درسی تعریف و محتوا تدوین کرده و این محتوا مبنای عمل مدارس قرار بگیرد، فرایند یادگیری فراگیران هم مبتنی بر همین محتوا انجام شود و این محتوا از قبل تعیین شده مانعی برای شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان است.
 
زارعی با بیان اینکه با خلق فرصت‌های متنوع یادگیری می‌توانیم فرصتی برای جهت‌دهی خلاقیت یادگیدندگان ایجاد کنیم، اظهار کرد: تدوین بسته‌های یادگیری از جمله راهکارهای بیان شده  به منظور جبران این خلاها است. سال‌های زیادی است که کتاب درسی را کنار گذاشته و دانش‌آموز را در سوالات پرتکرار و جزوات محدود کرده‌ایم و تنها دانش‌آموز صرفا با یادگیری مهارت‌های تست زنی بتواند در آزمونی سرنوشت‌ساز به نام غول کنکور شرکت کند.
 
وی با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن نظام یادگیری به دنبال نقش پررنگ نظام ادرشیابی، گفت: نظام ارزشیابی داشت به نظام تعلیم و تربیت جهت می‌داد و نظام تعلیم و تربیت ناخواسته اسیر، نظام ارزشیابی شده بود. استمرار و صیانت از نظام تعلیم و تربیت با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری می‌تواند این نوید را بدهد که ما برگردیم به اصل تکلیفی که داریم؛  درغیر اینصورت فلسفه وجودی کتاب درسی و مدرسه را زیر سوال خواهیم برد.
 
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این اتفاق مبارک سال گذشته انجام شد؛ اما لازم است در بخش‌های مختلف اجرای آزمون شامل بخش طراحی، اجرا، تصحیح و نمره‌گذاری صیانت را انجام دهیم. ما باید ارزشیابی را از یادگیری انجام دهیم، نه از سوالات پرتکرار و کلیدواژه‌ها؛ تا از این طریق دانش‌آموزان از حافظه محوری به سمت یادگیری سوق  داده شوند.
 
وی افزود: مفاهیم اصلی کتاب درسی، توجه به تفاوت‌های فردی و سطوح شناختی متفاوت در سطح آفرینش و قضاوت باید در بخش طراحی سوالات مورد توجه قرار گیرد و دانش‌آموزان در جزوات و سوالات پرتکرار و نمونه سوالات به دنبال موفقیت در آزمون نهایی، نگردند؛ این اتفاق، فاجعه‌ای بزرگ بود که در سال‌های گذشته شاهدش بودیم و با افتخار در خرداد ۱۴۰۲ امتحانات بر اساس مفاهیم کتاب درسی، طراحی، برگزار و تصحیح گردید و روش قبلی، شکست خورد.
 
زارعی با بیان اینکه باید با این گفتمان جدید همراه شوید تا بتوانیم به موفقیت اصلی دست یابیم، در خصوص تامین امنیت سوالات آزمون‌های نهایی، قبل از برگزاری آزمون، گفت: ۷۲ ساعت قبل از برگزاری تا پایان آزمون، طراحان سوالات نهایی در قرنطینه هستند و در همین فضا سوالات رمزگذاری شده و به روسای حوزه‌های اجرا تحویل داده می‌شود.
 
وی در پایان متذکر شد: تدابیر لازم جهت تامین امنیت در حوزه اجرا هم اتخاذ شده و اتاق قرنطینه مدرسه هم مجهز به دوربین مدار بسته بوده و سوالات و پاسخ برگ‌ها شخصی‌سازی شده و با سایر حوزه‌ها تفاوت دارد
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک