1403/06/29

1403/06/29

لزوم اجرای طرح‌های محرومیت زدایی به نام شهید جمهور

«دیزمار» ریشه در تاریخ دارد

کد خبر : 793
14:31
1403/03/17

قره داغ با وجود داشتن جنگل‌های بکر، منابع طبیعی و از همه مهمتر معادن مس سونگون از اهمیت فراوانی در منطقه برخوردار است، اما با این وجود، این منطقه غنی جزو محروم‌ترین نقاط آذربایجان به شمار می‌رود.

به گزارش آذرتیتر، محمد عزیزی: هیچ کس را نباید به خاطر تغيير زمان سرزنش کرد چون روزگار با كساني كه مهم باشند بجز دشمني كاري نكرده است، اگر چنگال حوادث در تن ما فرو رفته و از توالي و توارد مصائب دهر به ما ضرر رسيده است، بهتر است گاهی به اندازه افق دید خودمان به آسمان بنگریم که در آن تنها خورشيد و ماه دچار كسوف و خسوف مي‌شوند، نه ستارگان نا چيز ديگر كه در آسمان وجود دارند...! 
متن فوق از کتاب «قابوسنامه» امانت گرفته شده است اما حکایت روزگار ماست که در آن با اینکه می‌دانیم «‏آزموده را آزمودن خطاست»، اما باز هم خود را در معرض تجربیات تجربه شده دیگران قرار می‌دهیم .
طی روزهای گذشته اتفاقاتی در آذربایجان رخ داد که شاید نتایج آن با اندکی تاخیر در زندگی مردمان این جامعه دیده خواهد شد.
در روزی که در منطقه قاراداغ هشدار آب و هوایی نارنجی صادر شده بود...! هلیکوپتر حامل عالیترین مقامات اجرایی کشوری و استانی و امام جمعه تبریز از افتتاح سد قئز قالاسی به سمت تبریز به حرکت درآمد و سفری بی‌پایان را رقم زد.  در این رخداد تاسف برانگیز به تجربه ثابت شد که عدم توسعه منطقه و توزیع ناعادلانه ثروت و نیز ضعف مدیریت بحران ، بخشی مهم از گرفتاری های عمده این جامعه و حکومتداری آن است و این سوال را دوباره و چند باره مطرح کرد که چه کسانی باید پاسخگوی فقدان امکانات مناسب و متناسب ترابری هوایی و سیستم های ناوبری در منطقه زرخیز ‎ورزقان با وجود ‎مس سونگون باشند؟ چرا تا به امروز سرمایه گذاری عمده و موثر در زیرساخت‌های ‎قاراداغ انجام نشده است که این چنین دامنگیر صدر و ذیل جامعه نباشد؟
اغلب منتظر بودیم گوش شنوایی برای پاسخگویی به سوالات و پرسش های منطقی و بیان چرایی رخدادی فاجعه بار پیدا شود و شاید سقوط هلیکوپتر حامل مقامات عالیرتبه کشوری و استانی در منطقه محروم ‎قاراداغ بتواند نقطه شروعی در بازنگری برخی سیاست های کلان کشوری، منطقه‌ای باشد؛ که ناگهان تدبیر برخی کارنادانان کارشناس نما خبر از بروز فاجعه مدیریتی جدیدی داد که ریشه در تاریخ آذربایجان از روی کارآمدن حکومت پهلوی دارد و آن چیزی نبود جز تغییر نام تاریخی منطقه «دیزمار» به نام شهید جمهور بود که نشانه چاپلوسی و رسوخ آن در ارکان تصمیم گیری جامعه می‌باشد.  چرا که تغییر اسامی اماکن و مناطق تاریخی-جغرافیایی تنها با اهداف مشخص و ایجاد تغییرات ناسازگار با روح جامعه انجام می‌شوند و آنچه که اصلاً در این تغییر اسامی اماکن و مناطق تاریخی نیست خیری وجود ندارد و تنها سیاست نخ نمایی است که بارها تکرار شده و نتیجه معکوس داده است. در حالیکه اجرای طرح های محرومیت زدایی در منطقه‌ی محروم قاراداغ به نام طرح شهید جمهور بیشتر ضروری و حیاتی بود امری که در هیاهوی رسانه ای و دریای سود سوداگران مرگ به فراموشی عمدی سپرده شد.

انتهای پیام/

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک