1403/02/30

1403/02/30

چه کسی برای فرهنگ آذربایجان نسخه پیچید؟

نمایشگاه کتاب تهران و زخمی که در تبریز سر باز کرد

کد خبر : 635
15:13
1403/02/17

سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران در شرف آغاز شدن است. نمایشگاهی که طی سال‌های گذشته همانند آن در تبریز نیز برگزار می‌شد و حالا حسرت برگزاری درست آن بر دل جامعه فرهنگ تبریز مانده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر، سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تهران در شرف آغاز شدن است. تمام بازوهای اجرایی، تمامی بخش‌ها و معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در تکاپوی برگزاری این نمایشگاه هستند.
با آغاز به کار سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زخم تازه فعالان و علاقه‌مندان به فرهنگ و کتاب، ناشران و نویسندگان کتاب در آذربایجان دوباره سر باز خواهد کرد. نمایشگاه بین‌المللی! کتاب تبریز، که روزگاری از رونق و شکوه درخور اسم آذربایجان و تبریز برخوردار بود، با نسخه پیچی غلط مرکز نشینان و دیکته کردن برگزاری هایپر مارکتی آن به مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، کم رونق‌ترین و رنگ باخته‌ترین نوع ممکن برگزار شد.

نمایشگاهی که قرار بود بهانه حضور گردشگر فرهنگی در تبریز باشد، چنان در رکود، سکوت و رخوت برگزار شد که حتی در دوران فراگیری پاندمی نیز تصور چنین نمایشگاهی در اذهان عمومی باشکوه تر از دوره اخیر برگزار می‌شد.

داستان رکود نمایشگاه کتاب تبریز از آنجا آغاز شد که محمد حسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشست خبری این نمایشگاه از برگزاری کتاب محور این دوره از جشنواره ، بدون دخل و تصرف ناشران پرده برداشت.
همان جا بسیاری از ناشران و فعالان حوزه کتاب از غیر ممکن بودن این نوع طرح برای برگزاری سخن گفتند. با تصور اینکه کارگروه فنی و تخصصی این نمایشگاه دیر یا زود و قبل از برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز متوجه این خبط تاریخی خواهد شد، همگان منتظر آغاز هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز ماندند.



بررسی عنوان «نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز» به صورت کلمه به کلمه نیز نشان‌گر برگزاری کاریکاتوری نمایشگاه دوره اخیر است. فروش هایپر مارکتی و موضوع محور نمایشگاه کتاب، بدون حضور ناشران، در قفسه‌های سوپر مارکتی بار معنایی کلمه «نمایشگاه» را خنثی کرد. بین المللی بودن نمایشگاه کتاب تبریز، بدون حضور ناشران خارجی از کشورهای همسایه و دارای فرهنگ مشترک با ایران و آذربایجان، بین‌المللی بودن نمایشگاه کتاب تبریز را از بین برد؛ حضور گسترده تولیدکنندگان محصولات غذایی، اعم از چیپس، پفک‌هندی، انواع مربا و حلوا، لواشک، پاستیل، شیرینی‌جات، بادام زمینی‌های روکش‌دار و دیگر تنقلات مضر و غیر مضر خوراکی، جای خالی ناشران، مخصوصا ناشران مطرح کتب ترکی را بیش از پیش به رخ کشید و اصطلاحا حجم زیاد چیپس و پفک اجازه نداد تا کتاب‌ها دیده شوند.
حضور بی سابقه عرضه کنندگان محصولات غذایی موجب تولید محتواهای انتقادی و طنز از طرف رسانه‌های استانی و کشوری شد. در حاشیه برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، فعالان رسانه‌های محلی به شوخی و طنز، خبر تقدیر از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط تولیدکنندگان چیپس و پفک را می‌دادند. اما مدیرکل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با رد تمامی انتقادات موجود، هیچ کدام از این نقدها را نپذیرفت و وارد ندانست. در نهایت برگزاری نمایشگاه کتاب در این فرمت بر گردن تهران انداخته شد.

دایره اعتراض‌ها به نمایشگاه کتاب تبریز به کاربران فضای مجازی، اصحاب رسانه، ناشران، علاقه‌مندان به کتاب محدود نشد و اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز در صحن علنی این شورا برگزاری این نمایشگاه را به دور از شان تبریز دانستند.
برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، چهره‌های سیاسی تبریز، مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز و بسیاری از شخصیت‌های دیگر رفته رفته به جرگه منتقدان برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز در چنین قالبی پیوستند.
طی روزهای آینده و با آغاز کار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عیار اداره کل آ بلاغی بیش از پیش مشخص خواهد شد. در روزهای اخیر خبر تهیه نامه از جانب هنرمندان استان، برای دیدار با استاندار آذربایجان شرقی بدون حضور متولی اول فرهنگ استان مطرح شده است و باید منتظر برگزاری و خروجی این جلسه بود.
 اما سوال اساسی اینجاست، کدام نماینده، مسئول، مدیر، برای فرهنگ آذربایجان نسخه پیچیدند؟
انتهای پیام/
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک