1403/02/29

1403/02/29

تولید دارویی جدید که از دیابت جلوگیری می‌کند

کد خبر : 627
22:59
1403/02/16

محققان یک داروی نویدبخش جدید ابداع کرده‌اند که قادر است از شروع دیابت نوع یک جلوگیری و حتی روند ابتلا به آن را معکوس کند.

آذرتیتر: این آنتی بادی مونوکلونال آزمایشی همچون یک سپر از آسیب به سلول‌های تولید کننده انسولین محافظت می‌کند و حتی در بعضی موارد طول عمر این سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

دیابت نوع یک زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی بدن بیمار به سلول‌های بتا در پانکراس حمله می‌کند. این سلول‌های مهم انسولین تولید می‌کنند و بدون این ماده فرد نمی‌تواند سطح گلوکز خون را مدیریت کند که این روند به تزریق مادام العمر انسولین باعث می‌شود و پیامدهایی برای سلامت فرد دارد.

ولی محققان دانشگاه جان هاپکینز در پژوهشی جدید راهی نوین جهت جلوگیری از شروع دیابت یا حتی معکوس کردن آن در مراحل اولیه ابتلا یافته‌اند. یک داروی جدید به نام mAb43 که در حقیقت یک درمان آزمایشی است، جهت مقابله با طیفی از بیماری‌ها نوید بخش بوده است.

در حقیقت آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که سلول‌هایی خاص و معمول پاتوژن های خارجی رابه یکدیگر پیوند می‌دهند تا آنها را از بدن پاکسازی کنند. واکسن‌ها به پروتئین سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد تا در مقابل هدف‌های خاصی آنتی بادی تولید کند. آنتی بادی‌های مونوکلونال طوری مهندسی شده‌اند تا با یک هدف خاص بجنگند و به طور یک جا به عنوان واکنشی سریع به یک بیماری خاص مانند عفونت، به بدن منتقل می‌شوند. این نوع درمان‌ها در مطالعات اخیر برای مقابله با بیماری‌هایی مانندمالاریا، کووید ۱۹ و غیره کارآمد بوده است.

در این موارد آنتی بادی‌ها طوری طراحی شدند تا سلول‌ها را از سیستم ایمنی بدن مخفی نمایند. ولی mAb43 آنها را به پروتئینی کوچک که روی سطح سلول‌های بتا قرار دارد، پیوند می زند و سپس به عنوان یک سپر یا پوشش عمل می‌کند تا آنها را در برابر حملات سلول‌های ایمنی مخفی کند. زمانیکه این دارو بطور مرتب مصرف شود، سلول‌های بتا را محافظت می‌کند و در نتیجه توانایی بیمار برای تولید انسولین هم حفظ می‌شود. حتی اگر آسیب‌هایی به سلول‌ها وارد شده باشد، این سپر به سلول‌ها بتا فرصت می‌دهد تا بازتولید شوند.

محققان این درمان را بر روی ۶۴ موش مبتلا به دیابت نوع یک آزمایش کردند. موش‌ها عد از رسیدن به سن ۱۰ هفتگی، هر هفته دوزهایی از این آنتی بادی را دریافت کردند و بعد از ۳۵ هفته بدن تمام آنها عاری از دیابت بود. نکته جالب آنکه یکی از موش‌ها به طور موقت و بعد از نمایان شدن علائم اولیه و پیش از دریافت آنتی بادی به این بیماری مبتلا شد. ولی این موش هم بعد از دریافت دوزهایی از دارو به مدت ۳۵ هفته درمان شد. همین امر نشان می‌دهد داروی مذکور قادر است روند ابتلاء به دیابت را در مراحل اولیه ابتلاء معکوس کند.

تمام موش‌هایی که این درمان را دریافت کردند تا آخر آزمایش (۷۵ هفته) زنده ماندند که در حقیقت طول عمر بیشتر موش‌ها هم همین اندازه است. تحقیق مذکور در حال حاضر با استفاده از آنتی بادی موش‌ها روی همین حیوانات آزمایش شده است. ولی پژوهشگران تصمیم دارند در مرحله بعد نسخه انسانی این آنتی بادی را پیش از آزمایش بالینی توسعه دهند. ولی یک مانع اصلی هنوز وجود دارد. آنتی بادی‌های مونوکلونال ممکن است برای مصرف گسترده گرانقیمت باشند. محققان امیدوارند با تحقیقات بیشتر هزینه آنها را کاهش دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک