1403/02/28

1403/02/28

آقای سهیلی چرا «گشت ارشاد۴» را نمی‌سازی؟

کد خبر : 616
11:56
1403/02/13

هر چند هنوز از ساخت گشت ارشاد 3، پنج سال نمي‌گذرد و سعيد سهيلي نشان داده هر پنج سال يك‌بار سراغ گشت ارشاد مي‌رود، به گمانم بد نباشد دوباره شخصيت‌هاي ثابت فيلم‌هاش را وارد داستاني جديد كند .

به گزارش آذرتیتر، به نقل از سینما اعتماد، حسن لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: گشت ارشاد 1 سال 1390 در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد به نمایش در می‌آید و طوری مقبول تماشاچیان قرار می‌گیرد که سعید سهیلی (کارگردان و نویسنده فیلم) ترغیب می‌شود پنج سال بعد در زمان حسن روحانی گشت ارشاد 2 و در سال 1400 و در ابتدای دوران ابراهیم رییسی گشت ارشاد 3 را به بینندگان مشتاق (طرفداران سینمای کمدی و نقد اجتماعی – البته از نوع عوامانه‌اش -) عرضه کند .

در اینکه هر سه قسمت گشت ارشاد (اینکه ننوشتم سه‌گانه چون علاقه‌مندم گشت ارشاد 4 و 5 و 6 هم ساخته شود و به نمایش در بیاید) نشان از درک زمانه و نگاه طناز سعید سهیلی دارد، شکی نیست . هر سه قسمت ضعف‌هایی دارد، اما لحظاتی که در آن خلق شده و موقعیت‌ها و شخصیت‌های کمدی که ساخته شده این ضعف‌ها را قابل اغماض کرده است .

اینکه مخاطبی مثل من پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی انتظار داشت تا سعید سهیلی گشت ارشاد 4 را با رویکرد گشت ارشادی بسازد که سراغ مدیران می‌رود یک امر شخصی است . اما هر چند هنوز از ساخت گشت ارشاد 3، پنج سال نمی‌گذرد و سعید سهیلی نشان داده هر پنج سال یک‌بار سراغ گشت ارشاد می‌رود، به گمانم بد نباشد دوباره شخصیت‌های ثابت فیلم‌هاش را وارد داستانی جدید کند . البته منظورم از شخصیت‌های ثابت فقط عطا، حسن و عباس (پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی و حمید فرخ‌نژاد) یا حتی پیکان (بهنام بانی) نیست .

منظورم بیشتر از همه نیچه (میرطاهر مظلومی است) شخصیتی که در هر سه فیلم وقتی تحت فشار قرارمی گیرد، سر تسلیم فرود می‌آورد. عذرخواهی می‌کند و ظاهرا می‌پذیرد که اشتباه کرده و قول می‌دهد خودش را اصلاح کند . اما کمی که از گشت ارشادی‌ها (هرچند که گشت ارشاد واقعی نیستند، اما نیچه این را نمی‌داند) دور می‌شود، با شکلک در آوردن و فحش دادن نشان می‌دهد که تغییرش از ترس بوده و تغییر و پذیرش از سر اجبار فقط در لحظه جواب می‌دهد . حضور او در هر سه قسمت گشت ارشاد نشان می‌دهد که سعید سهیلی هم همانند بینندگانی که این شخصیت را نمونه‌ای از تغییرناپذیران جامعه دانسته و او را نماد نافرمانی مدنی (مدنی؟) می‌دانند امثال او را شخصیت ثابت جوامعی می‌دانند که قرار است به اجبار تن به خواسته‌ای بدهند .

در ظاهر می‌پذیرند و در لحظه و پس از دور شدن از نگاه ترسانندگان چهره واقعی خود را نشان می‌دهند . با این حساب گمان می‌کنم این شخصیت به تنهایی بتواند مورد استفاده سعید سهیلی برای ساخت فیلم گشت ارشاد 4 قرار گیرد . البته اگر این فیلمساز علاقه‌مند به موضوعات چالشی نخواهد گشت ارشاد 4 را به سوژه گشت ارشاد مدیران اختصاص دهد و به رییس‌جمهور و یارانش موضوع فراموش شده این گشت را با زبان شیرین طنز یادآوری کند.

انتهای پیام/

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک