1403/02/17

1403/02/17

احیای دریاچه ارومیه برای نمایندگان شمالغرب چقدر اهمیت دارد؟

کد خبر : 61
15:01
1402/10/02

اینکه بعد از دو سال از تشکیل جلسه اول مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در مجلس، وضعیت دریاچه بحرانی تر شده و بازدید میدانی و تصاویر ماهواره ای و ادعاهای کارشناسان و متخصصان این حوزه، گویای این مدعاست، نشان می دهد که جلسه ای که دو سال قبل برگزار گردیده نتوانسته تاثیری در بهبود وضعیت دریاچه داشته باشد و حتی وضعیت دریاچه نسبت به سال ۱۴۰۰ بحرانی تر هم شده است. به نظر چیزی که باعث عدم نتیجه گیری از چنین جلساتی می شود بی تفاوتی اکثریت اعضا، عدم پیگیری و به روز نگاه نداشتن موضوع دریاچه در صحن علنی مجلس می باشد.

دقیقا دو سال پیش و در تاریخ ۲۵ مرداد سال ۱۴۰۰ مجمع نمایندگان شمال غرب کشور در مجلس شورای اسلامی، با حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جلسه ای برای بررسی عواقب و تاثیرات خشکی دریاچه ارومیه بر منطقه شمال غرب کشور برگزار کرد. در خبرها آمده است که این مجمع با گذشت دو سال بار دیگر با تشکیل جلسه ای فوق العاده وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه را با حضور وزرای نیرو و کشاورزی، رئیس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه مورد بررسی قرار داده است. اینکه بعد از دو سال از تشکیل جلسه اول وضعیت دریاچه بحرانی تر شده و بازدید میدانی و تصاویر ماهواره ای و ادعاهای کارشناسان و متخصصان این حوزه، گویای این مدعاست، نشان می دهد که جلسه ای که دو سال قبل برگزار گردیده نتوانسته تاثیری در بهبود وضعیت دریاچه داشته باشد و حتی وضعیت دریاچه نسبت به سال ۱۴۰۰ بحرانی تر هم شده است. به نظر چیزی که باعث عدم نتیجه گیری از چنین جلساتی می شود بی تفاوتی اکثریت اعضا، عدم پیگیری و به روز نگاه نداشتن آن در صحن علنی مجلس می باشد.

جالب است بدانید که بر اساس مطالب منتشر شده از سخنرانی های نمایندگان در مجلس در خبرگزاری خانه ملت، از ۴۳ نفر اعضای این مجمع که متشکل از نمایندگان استان ها آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان می باشند، ۳۰ نفر از اعضا نه تنها طی دو سالی که از جلسه قبلی سپری شده، بلکه حتی در طول این دوره مجلس که به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، هیچ تلاشی برای مطرح کردن موضوع دریاچه در صحن علنی مجلس و بولد کردن این موضوع نکرده اند و به عبارت بهتر ۳۰ نفر از این نمایندگان حتی یک بار هم موضوع دریاچه ارومیه را به صحن علنی مجلس نبرده اند. از این ۳۰ نفر حدود ۹۰ درصد آنان حتی در فضای مجازی و صفحات مجازی منتسب به آنان نیز به موضوع دریاچه نپرداخته اند. این در حالی است که همین نمایندگان از موضوعاتی بسیار کم اهمیت تر نسبت به این مساله نیز در تریبون مجلس صحبت کرده اند. برای نمونه موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس و از تربیون رسمی موضوع بازگرداندن فردوسی پور به برنامه نود را خواستار شده ولی در موضوع دریاچه ارومیه هیچ حرفی از ایشان در باب بزرگترین معضل محیط زیستی کشور و خصوصا شمال غرب نمی توان به دست آورد.

بررسی مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان شمال غرب کشور در صحن علنی این دوره از مجلس نشان می دهد که هیچ کدام از ۱۲ نماینده استان های اردبیل و زنجان درباره موضوع دریاچه ارومیه موضع گیری نکرده اند. از تعداد ۱۹ نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی هم که یکی از استان های در معرض خطر بسیار ناشی از خشکی دریاچه قرار دارد، ۱۲ نفرشان از ابتدای آغاز مجلس این دوره تا به امروز به وضعیت دریاچه از تریبون رسمی مجلس واکنش نشان نداده اند. در کنار سه نفر از نمایندگان تبریز، حسینی نماینده میانه و نمایندگان بستان آباد، اهر و هریس، ورزقان، سراب، هشترود و چاراویماق، ملکان، بناب و کلیبر و خداآفرین و هوراند این گروه از نمایندگان را تشکیل می دهند. تاج الدینی رئیس مجمع فعلی هم که خبر تشکیل جلسه مجمع را داده، در این دوره از مجلس تنها یک بار آن هم در اواخر تیر همین امسال به وضعیت دریاچه واکنش نشان داده است. در میان نمایندگان آذربایجان شرقی اما روح الله متفکر آزاد بیشترین حساسیت را نسبت به این موضوع نشان داده و به کرات موضوع دریاچه را به صحن علنی مجلس برده است.

از میان ۱۲ نفر از نمایندگان آذربایجان غربی در مجلس که بیشترین خطر در صورت خشکی کامل دریاچه این استان را تهدید می کند، ۶ نفرشان در حالی که این دوره از مجلس رو به اتمام است، تا امروز موضوع دریاچه را به صحن مجلس نبرده اند. نمایندگان شاهین دژ و تکاب، میاندوآب، ماکو و چالدران، سلماس، پیرانشهر و سردشت و بوکان این طیف از نمایندگان آذربایجان غربی می باشند. در میان نمایندگان این استان هم بهترین کارنامه در مطرح کردن موضوع دریاچه در مجلس را سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه دارد که از مرداد ۱۴۰۰ به کرات و به اشکال مختلف بدین موضوع در صحن مجلس پرداخته است. در این میان جلال زاده و حضرت پور نمایندگان ارومیه و نمایندگان مهاباد، خوی و نقده نیز چند باری به موضوع دریاچه در مجلس اشاره کرده اند.

حال با این حساب و بررسی میدانی وضعیت دریاچه و آگاهی این قانون گذاران از فعالیت حداکثری کارگاه های مجوز دار برداشت نمک از دریاچه و با اتکا به آمار موجود و بی نتیجه بودن جلسه قبلی مجمع درباره دریاچه ارومیه و بی تفاوتی اکثریت اعضای مجمع در به روز نگه داشتن موضوع دریاچه ارومیه در مجلس، به نظر جلسه جدید مجمع هم راه به جایی نخواهد برد و شاید هم دلیل تشکیل جلسه فوق العاده در این باره و کشاندن چند مقام دولتی به این جلسه، بیشتر با روزهای پایانی مجلس فعلی و به صدا درآمدن انتخابات مجلس دوازدهم در ارتباط باشد. شاید به جای چنین جلسات ویترینی، واقع بینانه ترین و بهترین کار ممکن را همین اواخر فعال ترین نماینده شمال غرب یعنی متفکر آزاد نماینده تبریز انجام داده و با اذعان به کم کاری های صورت گرفته و نتیجه بخش نبودن این اقدامات  علی رغم هزینه کرد ۱۱ هزار میلیارد تومانی برای احیای این دریاچه، از ارسال تخلفات متولیان در احیای دریاچه به قوه قضائیه خبر داده است. حداقل می توان در صورت عملیاتی شدن این خبر فهمید که این ۱۱ هزار میلیارد تومان به جای احیا صرف چه کارهایی و احیانا چه کسانی شده است.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک