1403/02/23

1403/02/23

آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد

کد خبر : 595
20:26
1403/02/08

پزشکان مرحل نهایی و جهانی آزمایش بالینی اولین واکسن شخصی سازی شده ام آر ان ای سرطان را با حضور صدها شرکت کننده شروع کرده اند. این واکسن جهت مقابله با ملانوما (نوعی سرطان پوست) ابداع شده است.

آذرتیتر: آزمایش بالینی واکسن ذکر شده توسط صندوق بنیاد NHS بیمارستان های کالج لندن رهبری می‌شود.

دکتر هدر شاو به پتانسیل این واکسن جهت درمان افراد مبتلا به ملانوما هم اشاره کرده است. واکسن اکنون برای بررسی کارآمدی در درمان سرطان های دیگر نظیر ریه، مثانه و کلیه تحت آزمایش است. در مرحله قبلی آزمایش واکسن ریسک عود کردن ملانوما در بیماران را کاهش داد.

این واکسن که به طور دقیق mRNA-۴۱۵۷ (V۹۴۰) نام دارد، درمان نئو آنتی ژن است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا نوع خاصی از سرطان را در بدن بیمار دنبال کند. زمانیکه این واکسن با یک داروی ایمونو تراپی به نام پمبرولیزوماب (کیترودا) ترکیب می‌شود، خطر مرگ و میر ناشی از سرطان پوست را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

شاو در این خصوص گفت: این روش یک درمان شخصی سازی شده و از بسیاری جهات بسیار هوشمندتر از واکسن است.

وی در ادامه بیان کرد: هدف اصلی این تحقیقات درمان دائمی بیماران مبتلا به سرطان است.

یکی از اولین افرادی که این واکسن را دریافت می‌کند استیویانگ ۵۲ ساله از انگلیس است. وی در این خصوص می‌گوید: این بهترین شانس من جهت متوقف کردن مسیر سرطان است.

به گفته شاو به نظر می‌رسد درمان مذکور عوارض جانبی قابل تحملی همچون خستگی و درد در بازو دارد.

۲ سال پیش مرحله دوم آزمایش این واکسن نتایج نویدبخشی را نشان داد. در آن مرحله بیماران یک میلی گرم واکسن ام آر ان ای را به مدت ۳ هفته دریافت کردند. همچنین آنها هر ۳ هفته یکبار به مدت یک سال ۲۰۰ میلی گرم کیترودا مصرف کردند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک