1403/02/17

1403/02/17

بهبود شبکه‌های مخابراتی با مدیریت هوشمند

کد خبر : 577
20:56
1403/02/05

یک محقق ایرانی در طرح پژوهشی به بررسی مدیریت و کنترل توزیع شده روی شبکه‌های مخابراتی با هدف بهینه‌سازی انرژی و بهبود کارکرد دستگاه‌های الکترونیکی و مخابراتی پرداخت.

آذرتیتر: محققان در حوزه‌های گوناگون برق به دنبال بهینه‌سازی انرژی و بهبود کارکرد دستگاه‌های الکترونیکی و مخابراتی هستند. مدیریت و کنترل توزیع شده بر روی شبکه‌های مخابراتی عنوان طرح پژوهشی بابک حسین خلج است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

حسین خلج با مدرک دکتری تخصصی مهندسی برق - مخابرات - سیستم از دانشگاه استنفورد آمریکا درخصوص این طرح توضیح داد: در سال‌های گذشته و با توجه به افزایش حجم اطلاعات در شبکه‌های مخابراتی بکارگیری بهینه و هوشمند ساختارهای نوین بیش از پیش مورد نیاز است. به همین دلیل در عمل هیچ شبکه مخابراتی نمی‌توان یافت که بتواند بدون بکارگیری از این ساختارها به صورت کارا سرویس ارائه کند.

وی تصریح کرد: در این طرح، یک کانال چند کاربره در نظر گرفته می‌شود که در آن قابلیت همکاری میان گره‌های شبکه وجود دارد. این شبکه از طریق یک شبکه وسیع‌تر به ساختار مرکزی شبکه متصل می‌شود. ضمنا در این شبکه‌ها مشخصات بده بستان میان نرخ ارسال در کانال و بار ارتباطی در شبکه پشتیبان ارائه می‌شود.

این محقق اظهار کرد: روش‌های متمرکز برای انجام همکاری، کلیه اطلاعات در یک گره تجمیع شده و گره مذکور به پردازش کل داده‌ها می‌پردازد. علاوه بر موارد ذکر شده، کنترل از طریق این شبکه‌ها نیز از اهمیت خاصی بخصوص در شبکه‌های نسل پنجم برخوردار است.

حسین خلج خاطر نشان کرد: در این طرح به بررسی ساختارهای نوین بکارگیری شبکه‌های این حوزه پرداختیم. کاربردهای این حوزه بصورت زیربنایی، هم ساختارهای ابری تلفن همراه و هم ساختارهای سلولی را که در نسل‌های ۵ و مابعد آن مطرح می‌شوند شامل می‌شود.

وی ادامه داد: با گذر شبکه‌های مخابراتی از ساختارهای سنتی به ساختارهای نوین که براساس قابلیت‌های انعطاف‌پذیری طراحی می‌شوند، نیاز به شناخت عمیق‌تر این شبکه‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته است و به‌ عنوان دو نمونه اصلی این نیاز حیاتی می‌توان به شبکه‌های موبایل نسل پنجم و شبکه‌های زیرساخت اشاره کرد.

این پژوهشگر یادآور شد: ساختارها و روش‌های پیاده‌سازی و تخصیص منابع در این ساختارها متفاوت بوده و نیاز به ابزارهای جدیدی جهت تحلیل، طراحی و پیاده‌سازی دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک