1403/02/17

1403/02/17

سیس، آرام، شاید انجمنی خواب باشد

چه کسی از انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی خبر دارد؟

کد خبر : 576
13:27
1403/02/05

با گذشت بیش از دو سال از روی کار آمدن هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، بسیاری از فعالان تئاتر در استان معتقدند که این انجمن هم وجهه خود را از دست داده است و هم کارایی خود را.

 به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر، اصحاب همکار در انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی را شاید بتوان بعد از اصحاب کهف رکوردداران بیشترین زمان سکون دانست. 
اواخر سال 1400 بود که تئاتری‌های آذربایجان شرقی طی انتخاباتی که گروه‌های فعال نمایشی تبریز انتخابات مجمع و هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی را تحریم کرده بودند، در یکی از کم رونق‌ترین انتخابات صنفی این حوزه، اعضای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمابشی آذربایجان شرقی مشخص شدند.


اگر بخواهیم به ریشه‌یابی و دلایل عدم حضور چهره‌های شاخص تئاتر در آذربایجان شرقی و گروه‌های فعال و مطرح نمایش، در انتخابات پرداخت کنیم بی شک مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد شد، اما برای آشنایی برخی از خوانندگان این متن، لازم است به برخی دلایل قهر تاریخی فعالان حوزه تئاتر از بدنه اجرایی موجود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی اشاراتی داشته بباشیم.

عمده دلایل عدم همراهی تئاتری ها با انجمن را می‌شود در دو مورد خلاصه کرد، یکی بحث تخلف در ثبت برخی گروه‌ها در شهرستان‌های آذربایجان شرقی بود و دیگری عدم رضایت از فعالیت نامزدهای انتخاباتی که در دوره و دوره‌های گذشته نتوانسته بودند آن طور که باید به وظایف صنفی و اجرایی خود عمل کنند و به زعم بسیاری، انجمن هنرهای نمایشی استان به پایین‌ترین درجه خود نزول کرده بود.

ثبت گروه‌ها در آن دوره با هدف دپو کردن آرا در زمان انتخابات انجام شده بود. آرایی که در روز انتخابات تاثیر و اهمیت خود را نشان داد و کاندیدای مطلوب این نوع گروه‌های شبانه تاسیس شده را بر مسند هیئت مدیره انجمن نشاند. عدم حضور گروه‌های فعال تئاتری و چهره‌های شاخص تئاتر آذربایجان شرقی در انتخابات سال 1400 و حضور پر تعداد گروه‌های یک شبه باعث شد، تا بار دیگر روند انتخاب اعضای هیئت رئیسه و هیئت مدیره  انجمن هنرهای نمایش استان به نوعی پیش رود که در طول دو سال گذشته تبدیل به یک انجمن مرده، بدون فعالیت و عملا راکد شود.

اما دوام این نوع گروه‌های قارچی بر خلاف کاندیدای مطلوب‌شان به دو سال هم نکشید و با پیگیری بازرسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل هنرهای نمایشی کشور، مجوز فعالیت بسیاری از این گروه‌ها به دلیل رزومه سازی‌های نادرست و اجراهای صوری نمایش‌هایی که به عنوان رزومه در کارنامه‌ آن‌ها ثبت شده بود ابطال گردید.
با این حال نتایج انتخابات به قوت خود باقی ماند تا در نهایت بابک نهرین، میر عباس خلیفه‌لو، فرناز فتح راضی، محمد یوسفی‌زاده و محسن عبدلی به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی انتخاب شوند. علیرضا رنجی‌پور نیز، با پیروزی در انتخابات هیئت مدیره توانست به آرزوی چندین ساله خود جامه عمل بپوشاند و بالاخره در یک انتخابات پیروز شود تا در کنار حسن عظیمی و محمود نیک مرام، ترکیب هیئت رئیسه مجمع را تشکیل دهند. بهمن تقی‌پور، نیز به عنوان بازرس 51 رای کسب کرد.

این آخرین دیدار رسمی اعضای هیئت رئیسه، هیئت مدیره و بازرس انجمن هنرهای نمایشی با هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی بود و از بهمن سال 1400 تا لحظه نگارش این متن، کسی از فعالان تئاتری در استان موفق نشده است تا در جلسه و مجمعی رسمی، یا حتی در یک نشست خبری تمامی این اعضا را از نزدیک رویت کرده و ببینند؛ در نهایت به اتفاق حدیث مفصل خواندند از این مجمل.

اما عدم همکاری و همراهی این اعضا به این چند سطر نیز ختم نشد و در پی ابلاغ شرایط مدارک تحصیلاتی برای مدیر عامل انجمن، از سوی انجمن هنرهای نمایشی کشور با اتلاف ماه‌ها زمان، شهرام خدایی در مرداد 1401 به عنوان مدیر عامل انجمن‌هنرهای نمایشی انتخاب شد و دفعات معدودی در انظار عمومی ظاهر گشت که به نوعی خبر از صحت و سلامت انجمن می‌داد.



غیبت‌های بی‌شمار بابک نهرین در جلسات و ارسال نامه به هیئت رئیسه انجمن توسط برخی از اعضای هیئت رئیسه نیز از دیگر چالش‌های این دوره این انجمن بود که هنوز تکلیف غیبت یک و نیم ساله بابک نهرین مشخص نشده است و طبق اظهارات یکی از اعضا تخلف بازرس و اعضای هیئت رئیسه در این مورد مشهود است.


با روی کار آمدن مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، آن مقدار محدود کارایی انجمن هنرهای نمایشی استان نیز به صفر کاهش یافت و اوج فعالیت اعضای انجمن به، مسئولیت تقسیم بندی نهار و شام در جشنواره‌های کم رونق تئاتر استانی و همراهی با داوران بومی رسید. روند کاهش کارایی و نقش کم رنگ انجمن در جشنواره تئاتر رضوی، تئاتر استانی و تئاتر منطقه‌ای فجر به حدی بود که مورد اعتراض دو تن از اعضای هیئت رئیسه نیز واقع شد. این اعضا به حضور دائمی یک عضو شورا در کنار معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی معترض بودند و انتقادادتی را متوجه حضور این عضو از هیئت مدیره به عنوان مسئول اجرایی تمامی رویدادهای تئاتری به عمل آوردند. که در قسمت‌های بعدی این یادداشت آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

این نوشته  با در نظر گرفتن حوصله خوانندگان و مخاطبان آذرتیتر در چند قسمت به بررسی موجودیت، حضور و عملکرد انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی خواهد پرداخت.
انتهای پیام/

 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک