1403/02/17

1403/02/17

استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد:

احیای بافت‌های فرسوده بهترین فرصت برای اجرای نهضت ملی مسکن است

کد خبر : 572
10:41
1403/02/05

استاندار آذربایجان شرقی، بازآفرینی و احیای بافت‌های فرسوده شهری را بهترین فرصت برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن دانست و گفت: اگر در امر احیای بافت فرسوده و نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی موفق عمل کنیم هزینه‌های مادی و معنوی حوادث را کاهش خواهیم داد.

به گزارش آذرتیتر، مالک رحمتی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: در آذربایجان شرقی از لحاظ بازآفرینی شهری با شرایط خاصی مواجه هستیم و میزان قابل توجهی از بافت‌های فرسوده در شهرستان‌های استان و شهر تبریز واقع شده است. 

وی گفت: آذربایجان شرقی از لحاظ مخاطرات طبیعی هم یک استان مستعد است و به همین دلیل در مواجهه با بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله شاهد خسارت‌های چندین برابری در بافت‌های فرسوده هستیم.

رحمتی تاکید کرد: اگر امروز بافت‌های فرسوده احیا شود خانواده‌هایی که در این نقاط زندگی می‌کنند احساس رضایت خواهند داشت و آرامش خاطر به آنها بازخواهد گشت.

وی ادامه داد: حاکمیت و نظام اداری کشور وقتی حادثه‌ای به وقوع می‌پیوندد باید وارد میدان شود و به همین دلیل است که اهمیت بافت فرسوده از لحاظ آسیب پذیری برای ما بیشتر است و برای آن داشتن یک برنامه مدون ضروری است.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بافت‌های فرسوده بهترین فرصت برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن است، اظهار کرد: احیای بافت های فرسوده در نهضت ملی مسکن کمک بزرگی برای ما خواهد بود، چرا که همه زیر ساخت های لازم فراهم است و از طرفی با احیای این بافت‌ها، نوسازی و مقاوم سازی خانه‌های موجود در آن هم انجام خواهد شد.

رحمتی ادامه داد: در مساله بازآفرینی و احیای بافت فرسوده، دو موضوع سرانه‌ها و زیرساخت از اهمیت بالایی برخوردار است که باید مورد توجه جدی قرار گیرند تا دیگران برای ورود به این حوزه تشویق شوند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در بافت‌های فرسوده در کنار مشکلات زیرساختی و شهری که وجود دارد، یک سری آسیب‌های اجتماعی نیز متصور است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رحمتی، حجم بالای حاشیه نشینی در تبریز را غیرقابل قبول خواند و گفت: تنها راه رفع مشکل حاشیه نشینی، جا به جایی ساکنان این مناطق با طرح کلید به کلید است، به طوری که اطمینان داشته باشند که صاحب مسکن می‌شوند و استفاده از روش‌های دیگر تاثیر زیادی نخواهد داشت.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این جلسه گفت: در حوزه بازآفرینی و احیای بافت فرهنگی و تاریخی، پروژه‌های ماندگاری در تبریز انجام شده و این شهر جزو ۶ شهر برتر کشور است.

وی گفت: نتوانستیم خدمات نظام را آن طور که شایسته است به مردم معرفی و منتقل کنیم، برای مثال اینکه مسجد کبود قبلا چه بوده و اکنون چه شده گفته نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شهرداری‌ها شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی هستند و هر چقدر که در توانمان باشد با شهرداری‌ها همراهی و همکاری خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: نظام در حوزه بازآفرینی یک قانون مترقی به نام قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده دارد که در آن مردم حق دارند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم برخوردار شوند و اگر شهرداری‌ها به آن عمل نمی‌کنند باید پاسخگو باشند.

آئینی افزود: شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی صدور پروانه در بافت‌های فرسوده را به ۱۰۰ درصد برسانند و به این موضوع به چشم یک سرمایه گذاری نگاه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باز آفرینی شهری یکی از شاخص‌های ارزیابی استان‌ها در ریاست جمهوری است، بنابراین پروانه‌های صادر شده توسط شهرداری‌ها تماما در سامانه مربوطه وارد شوند.

وی تاکید کرد: نباید شهری در استان وجود داشته باشد که از بسته‌های تخفیفی صدور پروانه برای بافت فرسوده و یا بسته اختصاصی خود استفاده نکند.

آئینی به میزان بافت های فرسوده آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: ۷ هزار و ۱۰۰ هکتار بافت فرسوده در این استان وجود دارد که ۱۳۰ هزار واحد ناپایدار در آنها قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس آمار کشوری ۲۵۰ هزار واحد مسکن می توان در این بافت ایجاد کرد که این موضوع به تنهایی می‌تواند واحدهای مورد نیاز نهضت ملی مسکن را تامین کند.

وی گفت: در دولت سیزدهم نگاه راهبردی بر این است که در بافت فرسوده جان مردم اصل است و باید حفظ شود و در کنار آن خانه‌های موجود در این مناطق نوسازی و مقاوم سازی می‌شود.

انتهای پیام /

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک