1403/06/30

1403/06/30

بومی‌سازی کیت انتقال ژن با پایه کربنی در کشور

کد خبر : 545
21:27
1403/02/02

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی برای نخستین بار موفق به ساخت کیت انتقال ژن با پایه کربنی شده است که نسبت به کیت‌های انتقال ژن لیپیدی نیز از سرعت ردیابی بیشتری برخوردار بوده و هم سمیت کمتری دارد.

آذرتیتر: مرتضی کریمی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این نوع کیت، پیش از این در انحصار کشور آمریکا بوده است، افزود: ما از سال۱۳۹۳ فعالیت خود را در زمینه خدمات آزمایشگاهی آغاز کرد. مدیریت مجموعه از سال ۱۳۹۹ کار تحقیقاتی خود را در زمینه تولید کیت انتقال ژن کلید زد و توانست در سال ۱۴۰۱ این محصول را که تا به الان در انحصار آمریکا بوده است، در کشور بومی‌سازی کند. پس از مدت ۶ ماه این کیت به مرحله تجاری سازی رسید و آماده توزیع در بازار مصرف داخلی شد.

کریمی با اشاره اینکه کارکرد این محصول، انتقال محتوای ژنتیکی به درون سلول در محیطی آزمایشگاهی است، ادامه داد: این کیت در حوزه کشت سلول و فناوری نانو بکار گرفته می‌شود. به همین علت، در مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌هایی که در زمینه انتقال ژن فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد. مشابه امریکایی این کیت، لیپوفکتامین است که بر پایه لیپید بوده، ولی کیت ما پایه کربن داشته و ضمنا قابلیت ردیابی با توجه به قابلیت نورتابی را دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سالانه بالقوه ظرفیت تولید پنج هزار کیت انتقال ژن را داریم، اظهار کرد: علیرغم این توان بالقوه، در حال حاضر به تولید هزار کیت بسنده کرده‌ایم تا در مورد میزان تقاضای بازار به ارزیابی برسیم. مزیت این محصول نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، بحث ساختاری است. این کیت از ساختاری کربنی و حلقوی برخوردار است و همین امر سرعت انتقال ژن‌ها را در آن بیشتر می‌کند.

وی افزود: در ساختار کیت انتقال ژن، سطح سمیت مکانیسم انتقال ژن‌ها کاهش پیدا کرده و در طول آن احتمال مرگ سلول‌ها نیز کمتر شده است تا بدان جا که می‌توان گفت از رهگذر تولید این کیت در انتقال ژن موفق به کاهش ۸۵ درصدی سمیت شدیم و در نتیجه آن می‌توانیم سلول‌های زنده بیشتری به دست بیاوریم و تنها ۱۵ درصد سمیت داشته باشیم.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، کریمی قدرت بالای این کیت در ردیابی انتقال را از سایر قابلیت‌های این محصول دانست و ادامه داد: این قدرت ردیابی انتقال کمک می‌کند تا پیش از کشت سلولی یا هر اقدام دیگری بتوان ارزیابی کرد که اساسا انجام انتقال ژن نتیجه بخش است یا نیست. نمونه‌های مشابه خارجی با قیمت ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در این نمونه بومی‌سازی شده، این کیت با همان تعداد و ظرفیت و کیفیت با قیمت ۵.۵ میلیون تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک