1403/02/14

1403/02/14

ساخت واکسنی که قادر است با هر گونه ویروسی مبارزه کند

کد خبر : 530
11:09
1403/01/31

به گفته محققان، واکسن‌های مبتنی بر ژنتیک برای آنفلوانزا و کووید می‌توانند موثرتر و آسان‌تر از واکسن‌های فعلی ساخته شوند.

آذرتیتر: براساس گفته محققان، این واکسن‌های جدید ویروس‌ها را با استفاده از پاسخی متفاوت به عفونت نسبت به آنچه که توسط واکسن‌های فعلی ایجاد می‌شود، هدف قرار می‌دهند.

واکسن جدید به جای آموزش به سیستم ایمنی به منظور ایجاد آنتی بادی برای مبارزه با یک ویروس خاص، در عوض به بدن یاد می‌دهد که پروتئین‌های RNA سیگنال‌دهنده کوچکی ایجاد کند که انتشار ویروسی مضر را متوقف می‌کند.

محققان استدلال می‌کنند که این رویکرد جدید می‌تواند توسعه واکسن فعلی را متحول کند، که در آن متخصصان واکسن‌هایی را طبق پیش بینی‌هایی ایجاد می‌کنند که کدام گونه‌های آنفلوانزا و کووید احتمالا عفونی ترین هستند.

در عوض، این واکسن‌های تقویت‌کننده RNA باید در برابر همه سویه‌های یک ویروس خاص مؤثر باشند.

«رونگ های»، محقق ارشد و ویروس شناس دانشگاه کالیفرنیا، ابراز کرد: «آنچه که می‌خواهم در مورد این استراتژی واکسن تاکید کنم این است که این واکسن بطور گسترده برای هر تعدادی از ویروس‌ها قابل استفاده است، بطور گسترده در برابر هر نوع ویروس موثر است و برای طیف گسترده‌ای از مردم بی خطر است.»

های در بیانیه خبری دانشگاه اظهار کرد: «این روش می‌تواند واکسنی جهانی باشد که ما به دنبال آن بوده ایم.»

بطور سنتی، واکسن‌ها از ویروس مرده یا زنده ولی تغییر یافته برای تحریک پاسخ ایمنی بدن استفاده می‌کنند. این پاسخ ایمنی به بدن می‌آموزد که چگونه میکروب را بشناسد و آنتی بادی‌هایی تولید کند که بطور خاص آن میکروب را هدف قرار داده و از بین ببرد.

طبق گفته محققان، واکسن جدید همچنین از یک نسخه زنده و اصلاح‌شده ویروس استفاده می‌کند، ولی متکی به پاسخ ایمنی سنتی بدن که باعث ایجاد آنتی‌بادی‌ها می‌شود، نیست.

در عوض، این واکسن‌ها به بدن یاد می‌دهند که با استفاده از پروتئین‌های سیگنال‌دهنده RNA هدف، در تکثیر ویروسی دخالت نماید.

محققان گزارش می‌دهند که یکی از این واکسن‌هایی که برای ویروس موشی به نام Nodamura ساخته شد، موش‌های آزمایشگاهی را حداقل به مدت ۹۰ روز از دوزهای کشنده ویروس محافظت می‌کند. ۹ روز عمر موش تقریباً معادل یک سال انسان است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک