1403/02/13

1403/02/13

اتمسفر زهره نشتی دارد

کد خبر : 517
23:53
1403/01/28

براساس داده‌های کاوشگر فضایی بپی کلمبو، انبوهی از گازها از قبیل کربن و اکسیژن از اتمسفر سیاره زهره نشت می‌کنند.

آذرتیتر: این اطلاعات در حالی به دست آمده که فضاپیما از کنار زهره گذشت و می‌تواند دانش محققان از نشتی اتمسفر سیاره های همسایه را بیشتر کند. علاوه بر آن داده‌های مذکور به محققان کمک می‌کند محیط مغناطیسی شکننده زهره را هم دسته بندی کنند.

زمین سیاره‌ای با میدان مغناطیسی قدرتمندی است که از نشت اتمسفر آن به عمق فضا جلوگیری می‌کند ولی زهره میدان مغناطیسی با ثبات و مخصوص خود ندارد. چون بخش خنک‌تر داخلی سیاره نمی‌تواند دور مواد مذاب بچرخد. این چرخش برای خلق و نگهداری میدان مغناطیسی ضروری است. از این رو نورخورشید که سیاره کهربایی رنگ می‌تابد، اتم‌های اتمسفری آن را باردار می‌کند که آنها هم به نوبه خود جریان‌های الکتریکی می‌سازند که یک مگنتوسفر بی‌ثبات وابسته به نور خورشید تولید می‌کنند.

فضاپیمای بپی کلمبو که به اتحادیه اروپا تعلق دارد در آگوست ۲۰۲۱ میلادی به مدت ۹۰ دقیقه در این مگنتوسفر پرواز کرد تا سرعتش را کند و مسیر خود را به سمت سیاره هدفش (عطارد) اصلاح کند. محققان داده‌های مربوط به این رویداد را تحلیل کردند و بعضی اطلاعات ارزشمند یافتند. به نظر می‌رسید ذرات باردار یا یون‌ها به دلیل آنکه نور خورشید حرکت مولکول‌ها در اتمسفر را به شدت تسریع می‌کند، از سیاره فرار می‌کنند. در حقیقت سرعت حرکت آنها به اندازه‌ای سریع بود که یون‌ها از گرانش زهره فرار می‌کردند و در فضا شناور می‌شدند.

لینا حدیدی محقق ارشد این پژوهش ابراز کرد: آنها یون‌های سنگینی هستند که بطور معمول به کندی حرکت می‌کنند، از این رو ما هنوز سعی داریم مکانیسم این رویداد را درک کنیم.

اتمسفر غلیظ و جهنمی زهره مملو از دی اکسید کربن است ولی مقادیر اندکی نیتروژن و سایر گازها هم در آن وجود دارد. قبلا محققان می‌دانستند ذرات کوچک اکسیژن در بخشی از زهره که همیشه شب است وجود دارد. ضمنا گروهی مختلف از محققان در نوامبر سال قبل مولکول‌های اکسیژن را در بخشی از سیاره که همیشه روز است هم ردیابی کردند.

فضاپیمای بپی کلمبو اندک اندک به پایان ماموریت ۷ ساله خود نزدیک می‌شود و براساس پیش‌بینی‌ها در اواخر ۲۰۲۵ میلادی به عطارد خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک