1403/02/13

1403/02/13

شایسته ورزقان طوق زرین است نه گردنبند حسرت!

کد خبر : 508
16:42
1403/01/28

اقدامات صورت گرفته توسط دیگر معادن مس ایران برای مناطق خودشان نیز نشان از کم کاری مشهود معدن مس سونگون برای ورزقانی ها دارد. برای نمونه رصد اخبار فعالیت های صورت گرفته توسط مس رفسنجان، نشان می دهد که در این شهرستان، سهم تعلق یافته به خود رفسنجانی ها تا حدود زیادی برآورده می شود. اگر شرکت مس رفسنجان در ماه رمضان همین امسال برای آزادی زندانیان غیرعمد آن منطقه پنج میلیارد و پانصد هزار تومان هزینه می کند، چرا خبری از چنین فعالیت هایی از سوی مس سونگون ورزقان نیست.

وقتی سخن از شهرستان زرخیز ورزقان معروف به "طلای سرخ ایران" به میان می آید ناخودآگاه تجسم تمامی زیرساخت های در شان یک شهرستانِ توسعه یافته در ذهن و خیال هر شنونده ای تداعی میشود ولی امری که مشهود است، ورزقان با آن همه منابع زیرزمینی از محرومیت رنج می برد. مشاهدات عینی از وضعیت نابسامان ورودی و خروجی و چاله های بزرگ پرخطر خیابان مرکز شهر با ضرب المثل معروف "مشت نمونه خروار است" چهره واقعی شهرستان را آغشته به غبار محرومیت جلوه می دهد. این محرومیت ها از بعد بصری و فیزیکی به حدی گویاست که به غیر از بزرگراه خواجه - ورزقان که برای خود مسی ها ساخته شده، ورزقان نصیب چندانی از ثروت خود نبرده است. اقدامات صورت گرفته توسط دیگر معادن مس ایران برای مناطق خودشان نیز نشان از کم کاری مشهود معدن مس سونگون برای ورزقانی ها دارد.  برای نمونه رصد اخبار فعالیت های صورت گرفته توسط مس رفسنجان، نشان می دهد که در این شهرستان، سهم تعلق یافته به خود رفسنجانی ها تا حدود زیادی برآورده می شود. اگر شرکت مس رفسنجان در ماه رمضان همین امسال برای آزادی زندانیان غیرعمد آن منطقه پنج میلیارد و پانصد هزار تومان هزینه می کند، چرا خبری از چنین فعالیت هایی از سوی مس سونگون ورزقان نیست.
 
محرومیت این منطقه البته به همین موارد ختم نمی شود و نه تنها آثار درصد های تعیینی از حقوق دولتی معادن سونگون برای شهرستان قابل مشاهده نیست، گردش در خود شهر ورزقان نشان می دهد که حتی شهرستان ورزقان  در برخورداری از قیر رایگان دولت برای آسفالت خیابان های درون شهری نیز مغفول مانده است. با توجه به چنین وضعیتی، ضرورت دارد برای توسعه پایدار شهرستان، مسئولین ذی ربط با بررسی ضعف های موجود در حوزه خودشان، برای برون رفت از چنین وضعیتی، راهکارهای مناسب را ارائه و برای اقناع افکار عمومی شفاف سازی نمایند که مسئولیت پیگیری اخذ درصد تعیین شده معادن جهت صرف آن در شهرستان و اجرای صحیح پروژه های شهرستان با کدام نهاد یا سازمان است؟ بایستی بگویند که چرا مس سونگون شفاف سازی نمی کند که چه طرح و برنامه هایی برای ساکنان این منطقه دارد؟ چرا این موضوع شفاف سازی نمی شود که برای زیر ساخت های این شهرستان چه فکری در سر دارند؟ بایستی برای ورزقانی ها توضیح دهند که دستگاه های اجرایی مربوطه برای زیباسازی و فضاسازی و تغییر مبلمان شهری و رفاه اجتماعی و نحوه گذراندن اوقات فراغت جوانان، جلوگیری از آلودگی های ناشی از معادن فعال، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری، تهیه مسکن نیازمندان و بطور کلی برای تکمیل یا ایجاد زیرساخت های علمی، فرهنگی، رفاهی، تفریحی و ورزشی چه برنامه ای ترسیم کرده اند؟
 
حال که انتخابات این دوره از مجلس در شهرستان به اتمام رسیده و نماینده این شهرستان در مجلس مشخص گردیده، جا دارد مسئولین ارشد شهرستان و نماینده ورزقان با تعامل هر چه بیشتر با رسانه های فعال در شهرستان و استان و انعکاس اقدامات خودشان در راستای محرومیت زدایی از این منطقه،  فکری به حال توسعه پایدار در این شهرستان بکنند و با بهره گیری از سهمی که بایستی مس سونگون به این منطقه اختصاص دهد، محرومیت را از چهره این منطقه بزدایند.

محدثه امیری

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک