1403/02/15

1403/02/15

سهم استان‌ها از فروش فیلم‌ها/خراسان رضوی 150 میلیارد، آذربایجان شرقی فقط 29 میلیارد

آمار و رزومه را ول کن، فرهنگ و هنر را دریاب

کد خبر : 450
13:04
1403/01/20

مدیرعامل سینما شهر اعلام کرد تهران، خراسان رضوی و اصفهان سه استان پرفروش سینمای ایران در سال گذشته بودند. آذربایجان شرقی نیز در بین 10 استان رتبه هفتم این آمار را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر گزارشی تحلیلی از آمار فروش سینماهای ایران ارائه کرد. تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب سه استان پرفروش سینمای ایران در سال گذشته بودند.

سطر بالا تمام واقعیتی است که از مدیریت فرهنگی و هنری یک استان برداشت می‌شود. استانی که روزگاری پس از تهران بیشترین مخاطب تئاتر و سینما را داشت، استانی که روزگاری بیشترین تولیدات سینمایی و تئاتری را داشت، حالا  در عین ناباوری و در طرفه‌العینی همه شکوه و دارایی‌اش محصور گشته به یک فیلم متوسط و اجرای چند تئاتر در سال که آن هم صدقه سری سماجت اهالی‌اش بوده است. 
متولی اول فرهنگ و هنر استان علاقه وافری به ارائه آمار دارد. دوست دارد همه آمارهای اداره کل‌ او از زبان وی گفته شود و به حساب مدیریت او نوشته شود. برای راستی آزمایی این ادعا می‌توان به نشست خبری جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر رجوع کرد. آنجا که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت: "در 6 ماه اول سال، بیش از 140 متن در حوزه نمایش برای کسب مجوز اجرا به اداره کل ارائه شده است که این تعداد، 3 برابر سال گذشته بوده است". در نگاه اول آماری که ایشان ارائه دادند عین حقیقت است؛ اما وقتی در ادامه جمله اضافه می‌کند که "این آمار پویایی اداره کل را نشان می‌دهد" ابروها حق دارند که بالا بروند و گوش‌ها حق دارند که سرخ شوند. مخصوصا آنجا که هیچ اشاره‌ای به تعداد متن‌های مجوز گرفته و نمایش‌های روی صحنه رفته نمی‌کند. اصلا چه فرقی می‌کند اگر تعداد متون ارائه شده به اداره کل آقای بلاغی 3 برابر سال گذشته باشد یا 30 برابر سال گذشته باشد وقتی قرار نیست بیش از تعداد محدودی از آن متن‌ها اجرا شوند؟ چون نه سالن داریم، نه پلاتو و نه حتی اراده‌ و علاقه‌ای برای اجرای آن‌ها.
یا آنجا که در حضور استاندار آذربایجان شرقی و خیل عظیم هنرمندان، تولید فیلم سینمایی «معجزه پروین» به کارگردانی محمدرضا ورزی را تنها به دلیل جغرافیای تولد پروین اعتصامی و آورده شدن نام تبریز در جایی از فیلم به تبریز،  آذربایجان شرقی و حوزه مدیریتی خود ربط می‌دهد. یا حتی آنجایی که در همان مراسم، ساخت یک فیلم توسط کارگردانی که خود و یا پدرش متولد یا در بازه‌ای ساکن تبریز بوده را مرتبط با سینمای آذربایجان شرقی می‌داند و می‌خواند.
مدیر کل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی باید به این مسئله توجه داشته باشد که اگر در فیلمی، شخصیتی تهرانی، به اقتضای فیلمنامه، قصد فرار قاچاقی از مرز ایران به ترکیه را دارد، اگر از تبریز رد شود این فیلم تولید سینمای تبریز نیست و نمی‌تواند جزو رزومه مدیران باشد.
ارائه آمار توسط مدیران، تمام آن چیزی نیست که مردم، استاندار و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باور خواهند کرد، چرا که  واقعیت و حقیقت در بستر زندگی مردم جاری است.
دیروز هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر درباره آمار فروش سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ گفت: سینمای ایران در سال گذشته بیش از هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان فروش داشت که از این میزان فروش، بیش از ۵۵۰ میلیارد و ۴۸۳ میلیون تومان مربوط به تهران، بیش از ۱۴۹ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان مربوط به خراسان رضوی و بیش از ۱۰۷ میلیارد و ۴۲ میلیون تومان مربوط به استان اصفهان است.
اگر دنبال نام آذربایجان شرقی هستید باید بعد از استان مازندران  و در رتبه هفتم دنبال آن باشیم. استان فارس با فروش بیش از ۸۳ میلیارد و ۳۴۸ میلیون تومان، استان البرز با فروش بیش از ۷۰ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان، استان مازندران با فروش بیش از ۴۳ میلیارد و ۴۰۶ میلیون تومان، آذربایجان شرقی با فروش بیش از ۲۸ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان، استان قم با فروش بیش از ۲۱ میلیارد و ۳۹۲ میلیون تومان، گیلان با فروش بیش از ۲۰ میلیارد و ۳۱۶ میلیون تومان و استان خوزستان با فروش بیش از ۱۸ میلیارد و ۶۴۷ میلیون تومان به ترتیب رتبه چهارم تا دهم فروش استانی سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص دادند.
حالا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی می‌تواند کلاه خود و این عددها را قاضی کند. اگر توانش را داشت  آمار ارائه دهد و رزومه بسازد.
انتهای پیام/

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک