1403/02/20

1403/02/20

در گفتگو با زرین رادبه مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه تبریز مطرح شد:

تربیت انسان های تک بعدی چالش پیش روی آموزش و پرورش

کد خبر : 36
09:55
1402/10/02

به گزارش آذر تیتر، آموزش و پرورش بدون اغراق مهمترین رکن یک جامعه است بطوریکه کشورهای توسعه یافته از مدت ها پیش با توجه به سیاست های کلان خود سرمایه گذاری های عظیمی را در زمینه آموزش و تربیت شهروندان خود انجام داده اند. با بهره گیری از چنین تجربیاتی باید گفت، مبحث آموزش و پرورش در کشور ما نیز باید مورد توجه جدی مسئولان در تمام سطوح ملی و محلی  قرار گیرد، البته با توجه به اینکه در کشور ما نظام آموزشی بصورت متمرکز اداره می شود، شاید مسئولان محلی در خصوص سیاست گزاری های آموزشی نقشی نداشته باشند،  اما با این وجود اگر مجریان سیاست های بالا دستی از توان، خلاقیت و ابتکار عمل و تصمیم گیری مناسب برخوردار نباشند سیاست های کلان آموزشی جامه ی عمل نخواهد پوشید. از این رو یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش مجریان سطوح پایین تر اعم از استانی- شهرستان و نواحی آموزش و پرورش هستند. ناحیه ۳ آموزش و پرورش تبریز نیز با دارا بودن ۷۶۰۰۰ دانش آموز که ۳۷۰۰۰ نفر از آن را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند و با ۵۸۲ مدرسه اعم از دولتی و غیر دولتی و ۴۰۰۰ نفر پرسنل شاغل به عنوان بزرگترین ناحیه آموزش و پرورش استان مطرح است که از این رو می توان آن را دارای اهمیت دانست، لذا خبر نگار اذر تیتر جهت اطلاع از برنامه ها و فعالیت های این ناحیه آموزش و پرورش پای صحبت های زرین رادبه مدیر این ناحیه نشسته است.

گذار ریل توسعه از مسیر آموزش و پرورش

زرین رادبه در ابتدای سخنان خود با تاکید بر اهمیت امر تعلیم و تربیت می گوید؛ مدارس، کانونی برای پرورش و تربیت انسان های متعادل و رشد یافته در تمام ابعاد وجودی هستند؛ وی با اشاره به بحث توسعه جوامع می افزاید؛ امروزه در خصوص شاخص های توسعه، منابع انسانی به عنوان ارزشمندترین منبع توسعه مطرح می شود و با توجه به اینکه محل آماده سازی و رشد و تربیت منابع انسانی نظام آموزشی هر کشور است شاید به جرات بتوان گفت که ریل توسعه از مسیر آموزش و پرورش می گذرد.

توجه به تربیت همه جانبه دانش آموزان

مدیر ناحیه ۳ آموزش و پرورش شهرستان تبریز با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در خصوص تربیت همه جانبه                      دانش آموزان می گوید؛ در سند تحول، به پرورش انسان هایی در ۶ ساحت تربیتی تاکید شده است و این وظیفه سیاست گذاران، برنامه ریزان، و عوامل اجرائی است که زمینه را برای تربیت فرزندان این مرز و بوم در تمامی ابعاد وجودی فراهم نمایند، وی می افزاید؛ سند تحول بنیادین بعنوان نقشه راه در اختیار ما گذارده شده است تا بتوانیم انسانهایی تربیت کنیم که در تمام ابعاد وجودی رشد یافته و متعادل بار آمده باشند. وی ابعاد اعتقادی، عبادی، اخلاقی- علمی و فناوری- اجتماعی و سیاسی- هنری و زیبایی شناختی- اقتصادی و حرفه ای- زیستی و بدنی را بعنوان ۶ ساحت تربیتی مطرح شده در اسناد بالادستی نام برده و می افزاید؛ ما در ناحیه ۳ تبریز، متناسب با هرکدام از ابعاد طرح شده،  برنامه داریم تا انسانهایی متعهد و مومن و اخلاق مدار که به لحاظ روحی و جسمی سالم و به لحاظ اجتماعی توانمند باشند تربیت کنیم. انسان هایی که بتوانند در مواجهه با مسائل سیاسی و اجتماعی خردمندانه اندیشه و عمل کنند. انسان هایی که دارای مهارت دانش افزایی و کسب دانش و تفکر فناورانه باشند و در مسائل زندگی بتوانند شیوه تفکر علمی و منطقی را به کار گیرند و علاوه بر آن بتوانند در ابعاد اقتصادی نیز دارای توانائی کارآفرینی و ایفای نقش در عرصه اقتصادی باشند. وی اضافه می کند، چنین انسان هایی می توانند ضمن ارتقای وضعیت خود در راستای توسعه کشور نیز نقش آفرین باشند.

آموزش بدون مهارت، چالشی که درگیر آن هستیم

رادبه، در ادامه سخنان خود با انتقاد از تعلیم و تربیت تک بعدی می گوید؛ امروزه ما شاهد هستیم که در مدارس بیشتر به تربیت شناختی کودکان توجه شده است و سایر ابعاد تربیتی آن ها یا نادیده گرفته شده و یا مورد کم توجهی واقع شده است. وی ادامه می دهد، امروزه به لحاظ ارتباطی باید روی مهارت های بین فردی در امر آموزش برنامه ریزی کنیم و کودکانمان را به سمت پرورش خلاقیت و نوآوری و توانایی انجام کار و بعبارتی کارآفرینی سوق دهیم. وی با بیان اینکه آموزش بدون مهارت یکی از چالش های فراروی ماست ادامه می دهد؛ امروزه توجه به ارتقای فرهنگ مهارت آموزی و نهادینه کردن آن از الزامات و ضروریات توسعه اقتصادی و تغییرات اجتماعی و فرهنگی است. وی می افزاید؛ امروزه نوآوری در فضای علمی باعث کارآفرینی و تولید ثروت و در نهایت کسب مهارت تخصصصی خواهد شد.

ایجاد مرکز کارآفرینی دانش آموزی برای اولین بار در استان

مدیر ناحیه ۳ آموزش و پرورش تبریز با تاکید بر اهمیت آموزش کارآفرینی در مدارس  و فعالیت های انجام گرفته در ناحیه تحت مدیریتش در می گوید، ما در این راستا تلاش کردیم تا در تمام هنرستان های ناحیه مراکز کارآفرینی ایجاد کنیم و همزمان یک مرکز کارآفرینی نیز برای اولین بار در استان ایجاد کردیم تا همگام با آموزش هنرجویان، تولیدات آن ها را نیز از این طریق به فروش برسانیم. وی در خصوص سایر فعالیت های کارآفرینی این ناحیه می گوید، از طریق آمایش منطقه ای در رشته های فنی و حرفه ای بازبینی صورت دادیم و بر حسب منطقه، رشته های جدیدی ایجاد کردیم. همچنین علاوه بر آن در راستای ارتقای روحیه کارآفرینی در دانش آموزان یک مرکز مهارت آموزی برای دختران و ویک مرکز تعمیر لوازم خانگی برای پسران جهت فعالیت های تابستانی ایجاد کردیم. رادبه در ادامه سخنان خود از امضای تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای شماره ۳ تبریز برای برگزاری دوره های رایگان کارآفرینی، جهت آموزش و اعطای گواهینامه خبر داده  ومی گوید؛  بر اساس این تفاهم نامه برای بچه ها دوره های آموزش ساخت پنل های خورشیدی برگزار کردیم تا علاوه بر کسب مهارت، شروعی  باشد تا آرام آرام زمینه را برای استفاده از انرژی های پاک در مدارس فراهم کنیم، وی می افزاید؛ در اصل این سنخ فعالیت ها برای تحقق شعار” هر دانش آموز یک مهارت” در ناحیه ۳ صورت می گیرد.

کسب رتبه اول کشوری بین پژوهشسراهای دانش آموزی

زرین رادبه، در خصوص فعالیت های انجام گرفته در حوزه های فرهنگی و علمی در ناحیه ۳ توضیح می دهد؛ ما با استفاده از کمک خیرین دارالقرآن ایمان را بهسازی و زیباسازی کرده و برنامه های مفید قرآنی برای دانش آموزان طراحی و اجرا کردیم. وی در ادامه سخنان خود در مورد ایجاد پژوهش سرای دانش آموزی نیز می گوید؛ برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان هم در طول سال و هم در ایام تابستان اقدام به تعمیر و تجهیز و بهسازی پژوهش سرای دانش آموزی نمودیم و در این راستا سالن های همایش و کنفرانس ایجاد و آزمایشگاهها تجهیز و بهسازی و کلاسها توسعه و راه اندازی شد و باعث خوشحالی است که از طرف دانش آموزان نیز با استقبال خوبی مواجه شد بطوریکه با هدایت اساتید پژوهشسرا در جشنواره و مسابقات، مقالات و ابتکارات و اختراعات دانش آموزان حائز مقام نیز شده است. وی با اشاره به کسب رتبه اول توسط پژوهش سرای ناحیه ۳ بین پژوهش سراهای دارای آزمایشگاه نانو در سطح کشور می افزاید؛ انجام فعالیت های قرآنی و برگزاری کلاس ها و جلساتی با مضامین اشعار سعدی با حضور اساتید برجسته از سایر فعالیت های دارالقران و پژو هشسرای ناحیه ۳ بود که می توان از آنها نام برد.



محیط یادگیری فراتر از مدرسه است

زرین رادبه، ضمن تاکید بر اهمیت توانمندسازی تمام دانش آموزان در تمام مقاطع تحصیلی می گوید؛ بنده اعتقاد دارم باید محیط های یادگیری را فراتر از مدرسه ببریم و در این راستا با طرح و ایده خود بنده، با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهم نامه ای را منعقد کردیم تا برخی کلاسها را در کانون برگزار نماییم و در این کلاس ها بر حسب درس آن روز از انیمیشن و یا قصه خوانی برای فهم بیشتر دروس بهره گرفته می شد که علاوه بر کمک به یادگیری، شادی و نشاط نیز در دانش آموزان ایجاد می کرد. رادبه در خصوص سایر فعالیت های صورت گرفته در این حوزه نیز می گوید، براساس ایده خود بنده طرح کلاس کتابخانه را راه اندازی کردیم و برای تحقق آن در مدارس مختلف، بر اساس بضاعت آنها، کتاب خریداری و در کلاسها کتابخانه تشکیل شد تا برای تدریس برخی دروس از طریق کتابخوانی، به یادگیری مفاهیم و دروس غنای بیشتری داده شود. وی در خصوص اجرای این طرح در مدارس متوسطه ناحیه نیز توضیح می دهد؛ در این رابطه با کتابخانه مرکزی تفاهم نامه ای را به امضا رساندیم تا ساعاتی از آموزش هفتگی دانش آموزان در آنجا برگزار شود تا از این طریق علاوه بر کمک به افزایش یادگیری، حس انس و الفت با کتاب نیز در آنها ایجاد گردد. وی برگزاری کلاسهای توجیهی و کنکور با محوریت دانش آموزان کمتر برخوردار و نیز آموزش حقوق شهروندی، طی امضای تفاهم نامه با کانون وکلا را نیز از دیگر برنامه های مدیریت ناحیه ۳ آموزش و پرورش تبریز در راستای توانمند سازی دانش آموزان عنوان کرد.

توجه به ارتقای سلامت دانش آموزان

رادبه در خصوص فعالیت های صورت گرفته در قالب طرح تحول نظام سلامت کشور، در این ناحیه عنوان کرد؛ ما در این خصوص ارتباط بسیار نزدیکی را با مراکز بهداشت و درمان استان به ویژه جهت تحت پوشش قراردادن سلامت دهان و دندان برقرار کردیم. وی همچنین در مورد ارائه خدمات مشاوره و یادگیری نیز می گوید؛ ما مجتمع اختلالات یادگیری مشتمل بر مرکز اختلالات یادگیری و مشاوره تحصیلی و تربیتی و خانواده و مشاوره حقوقی راه اندازی کردیم، تا در راستای سلامت روان دانش آموزان و آگاه و توانمندسازی خانواده آن ها نیز گام هایی مثبت برداشته باشیم، رادبه همچنین از برگزاری کلاسهای آموزشی برای معلمان، جهت آشنایی  و شناسایی کودکان دارای اختلالات یادگیری نام برد.

توجه به ورزش همگانی برای دانش آموزان

مدیر ناحیه ۳ با تاکید بر اهمیت ورزش و نقش آن در ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان می گوید؛ برای کمک به ایجاد نشاط همگانی از طریق ورزش و فعالیت بدنی برای مدارس امکاناتی را فراهم نموده و کانون های ورزشی در مدارس ایجاد کردیم، همچنین تلاش کردیم تا ساعات تربیت بدنی، با حضور مربیان متخصص و تحصیل کردگان رشته های تربیت بدنی صورت گیرد. وی می افزاید؛ همچنین همزمان با فعالیت های ورزشی تدابیری اتخاذ کردیم تا دانش آموزانی که به لحاظ ساختار قامتی دارای مشکلاتی هستند با غربالگری و معرفی به مرکز حرکات اصلاحی که در ناحیه ۳ ایجاد کرده ایم اصلاح و درمان شوند.

تلاش کردیم تا همکاران ما در ناحیه احساس شان و کرامت کنند

مدیر ناحیه ۳ آموزش و پرورش شهرستان تبریز، ضمن تاکید بر حفظ شان و کرامت ارباب رجوع می گوید، ما در اداره بدنبال ایجاد این حس هستیم که همکاران ما هنگام مراجعه به ساختمان ناحیه احساس ارزشمندی داشته باشند و اینجا را بعنوان مامن و خانه خود بدانند از این رو سعی کردیم تا در زیبا سازی و بهسازی ساختمان اداره اعم از کف پوش- سقف کاذب- دیوار پوش و  و نیز نوسازی سیستم های گرمایشی و برودتی تلاش هایی را صورت بدهیم تا همکاران ما هنگام مراجعه احساس شان و کرامت کنند و بدانند شایسته بهترین ها هستند، وی در خصوص سایر فعالیت های انجام گرفته در این زمینه نیز می افزاید، برای تکریم همکاران بازنشسته دو سال پیاپی با ابتکار خود من، برنامه تجلیل از بازنشتگان بالای هفتاد سال را در باشگاه فرهنگیان با برنامه های شاد و مفرح با صرف ناهار برگزار کردیم و بازتاب بسیار خوبی نیز داشت و برخی از این همکاران بازنشسته از این ابتکار عمل خوشنود بودند و می گفتند باور نمی کردیم بعد از این همه سال هنوز اداره ما را به خاطر داشته باشد.

مشارکت زنان در حوزه سیاست گزاری و مدیریت اندک است

زرین رادبه، با اشاره به تجربیات ملی و بین المللی خود در حوزه های آموزشی می گوید؛ میزان مشارکت زنان در حوزه مدیریت و سیاستگزاری آموزش و پرورش بسیار پایین است و متاسفانه علی رغم گذار جامعه از سنت به مدرنیته هنوز شاهد آن هستیم که برای خیلی ها هنوز جا نیفتاده است که عصر امروز، زمان اندیشه و تفکر است و زن و مرد در این خصوص تفاوتی باهم ندارند و برای ساختن کشور باید از تمامی ظرفیت ها و اندیشه ها بهره بگیریم. وی با تاکید بر اهمیت نقش زنان در جامعه ادامه می دهد؛ باید برای اعتلای کشور زمینه حضور زنان در جامعه فراهم آید و این نکته ضرورت دارد، چون نیمی از همکاران و نیمی از دآنش آموزان از جنس زن هستند و باید فضای لازم برای فعالیت و همچنین ارتقای این نیمه ی جامعه به سطوح بالاتر فراهم شود.

چالش های پیش روی آموزش و پرورش

زرین رادبه، ضمن مثبت خواندن حذف آزمون از مقاطع ابتدایی سخنان خود را اینگونه ادامه می دهد؛ این تدبیر باعث شد تا مجددا فرصت آموزش کودکانمان فراهم گردد تا بتوانند بدون اضطراب و با شور و نشاط تعلیم ببینند وی با تاکید بر نقش خانواده در تعلیم و تربیت می افزاید، امیدواریم خانواده ها نیز همکاری نمایند تا بتوانیم کودکان را در فضایی بانشاط تربیت کنیم تا از یادگیری لذت ببرند.

کمبود نیروی انسانی در پی سونامی بازنشستگان

زرین رادبه، در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات و چالش های پیش روی آموزش و پرورش می گوید؛ بدلیل بازنشستگی بسیاری از نیروهای آموزشی در طی سالهای ۹۸ و ۹۷ و بدلیل عدم جذب نیروی جایگزین و متخصص و همچنین افزایش دانش آموزان، در بخش نیروی انسانی برای تعلیم و تربیت با مشکل جدی مواجه خواهیم بود، وی کمبود فضاهای آموزشی را از دیگر مشکلات پیش روی آموزش و پرورش دانسته و ادامه می دهد؛ اکثر فضاهای آموزشی ما تخریبی هستند و نیاز به بازسازی دارند و همچنین فضاهایی که تخریب شده اند نیز هنوز بطور کامل بازسازی نشده اند هر چند در سالهای اخیر ما از خیرین در جذب کمک برای بهسازی و جبران کمبود فضای آموزشی بهره برده ایم اما باز هم این کمک ها کفاف کمبودها را نداده است.

تعامل میان اولیا با مدرسه مناسب نیست

زرین رادبه، تعامل نامناسب اولیای دانش آموزان با مربیان را از دیگر مشکلات موجود در حال حاضر توصیف می کند و می گوید؛ متاسفانه در چندین سال اخیر بدلیل رنگ باختن اخلاق و احترام به قانون، هجمه هایی علیه عوامل اجرائی مدارس از طرف والدین دانش آموزان صورئا می گیرد و اولیا اغلب انتظار دارند بدون توجه به قانونی یا غیرقانونی و یا عملی بودن و یا نبودن انتظارات درخواست آنان اجرائی شود و در غیر اینصورت گاهی حملات کلامی و فیزیکی هم بر علیه همکاران آموزشی ما صورت می گیرد که لازم است در این زمینه از همکاران حمایت صورت گیرد.

سخن پایانی

زرین رادبه در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مسئولان می گوید، ما از مسئولین محترم انتظار داریم که ضمن حمایت همه جانبه به برنامه ریزی جدی برای مقابله با آسیب های اجتماعی و فرهنگی تدبیری اندیشیده شود، وی از اولیای کودکان نیز می خواهد تا با همراهی و مشارکت در حوزه های مختلف پشتیبان نظام آموزشی باشند تا دانش آموزان نیز بتوانند در فضای مناسب و با انگیزه تحصیل کنند و بتوانند در تمام ابعاد وجودی رشد و تکامل یابند وی اظهار امیدواری می کند تا با تعامل مناسب میان مدرسه و خانواده بتوانیم انسانهایی برای آینده این کشور تربیت کنیم که رشد یافته و دارای مهارت باشند و بتوانند با اطرافیان و جامعه خود تعامل مناسب ایجاد کنند و در ضمن دوستدار محیط زیست باشند و در حفظ و آن بکوشند.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک