1403/02/31

1403/02/31

ساخت دوربین دید در شب با نانو لوله‌های کربنی

کد خبر : 336
23:44
1402/12/27

محققان دانشگاه دوک با بسته‌بندی نانولوله کربنی با پلیمر و ایجاد ساختاری شبیه به روبان، نانولوله‌هایی تولید کردند که در زمان برخورد نور با انرژی کم، سیگنال الکتریکی ایجاد نماید.

آذرتیتر: محققان دانشگاه دوک با بسته‌بندی نانولوله کربنی با پلیمر و ایجاد ساختاری شبیه به روبان، نانولوله‌هایی ایجاد کردند که در زمان برخورد نور با انرژی کم سیگنال الکتریکی ایجاد نماید. در آینده، این رویکرد می‌تواند جهت بهینه‌سازی نیمه هادی‌ها استفاده شده و از آن برای ساخت دوربین‌های دید در شب استفاده کرد.

مدت‌هاست که نانولوله‌های کربنی، به عنوان جایگزینی بالقوه برای سیلیکون مورد توجه قرار گرفته‌اند، ولی تولید نانولوله‌ها با خصوصیات خاص یک چالش بزرگ است.

بسته به شیوه چرخاندن آنها، بعضی از نانولوله‌ها به عنوان نانولوله‌های فلزی در نظر گرفته می‌شوند. مشکل این است که آنها نمی‌توانند خاموش شوند که این موضوع استفاده از آنها را در الکترونیک دیجیتال محدود می‌کند. مایکل ترین، یکی از محققان این پروژه ابراز کرد: که آن‌ها راهی برای این کار یافته‌اند. در این رویکرد از یک نانولوله فلزی استفاده می‌شود که حالت نیمه‌هادی داشته و می‌توان آن را روشن و خاموش کرد.

نکته مهم در این پروژه، استفاده از نوعی پلیمر است که می‌تواند در اطراف نانولوله پیچیده شده و به شکل منظمی نانولوله را محاط کند. آن‌ها دریافتند که این اثر برگشت‌پذیر است. بسته‌بندی نانولوله در پلیمر، خواص الکترونیکی خود را از یک هادی به یک نیمه‌هادی تغییر می‌دهد.

همچنین محققان ثابت کردند که با تغییر نوع پلیمری که یک نانولوله را محاصره می‌کند، می‌توانند انواع جدیدی از نانولوله‌های نیمه هادی را مهندسی کنند. این نانولوله‌ها در صورت اعمال انرژی خارجی، سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کنند.

این ویژگی به محققان این امکان را می‌دهد که یک نیمه‌هادی طراحی نمایند، که در آینده می‌توان از این نانولوله‌ها جهت ساخت حسگرهایی استفاده شود که گرمای آزاد شده از بدن را تشخیص دهد. این حسگر به افراد یا وسایل نقلیه کمک می‌کند تا موجود زنده را در تاریکی شناسایی نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک