1403/02/09

1403/02/09

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان برگزار شد

درخشش هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی

کد خبر : 299
13:01
1402/12/19

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «تئاتر شبستان» عصر روز جمعه ۱۸ اسفند با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام کمال خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر، نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان که از ۱۳ اسفند 1402 به میزبانی چندین مسجد در تهران آغاز شده بود، عصر دیروز (جمعه ۱۸ اسفند) با برپایی آیین پایانی در سالن اصلی تئاتر شهر و با معرفی برگزیدگان، به کار خود پایان داد. 

آیین پایانی نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان، با حضور محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حجت‌الاسلام کمال خداداده (رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور) و اهالی هنرهای نمایشی، برگزار شد.


مسجد؛ کانون اصلی فرهنگ و هنر 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخشی از این آیین، پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: «اینکه تاکید داریم مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای آن برگزاری چنین جشنواره‌ای است.»

او افزود: «کار مهمی به سامان رسید و این آغاز یک جریان مستمر است. انتظار داریم این جشنواره به صورت کمی و کیفی گسترش یابد.»

اسماعیلی ادامه داد: «در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ خورشیدی، اقدامات بسیار زیادی برای حضور جوانان در مساجد انجام شد که یکی از آن‌ها رونق یافتن تئاتر بود. حجت‌الاسلام مروج یکی از روحانیانی بود که در این حوزه پیشگام شد و بین مسجد و هنرهای نمایشی، پیوندی به‌وجود آورد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: «در مسیر کارهای هنری از اخلاق و تزکیه نباید غافل شد‌. باید پیش‌بینی کرد تا مسیر فعالیت‌های هنری در طول زمان موجب رشد همه توانمندی‌ها شود.»

تئاتر؛ هنر فرهیختگان

دیگر سخنران این آیین، حجت‌الاسلام کمال خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بود که از تلاش یک ساله برای برگزاری جشنواره ملی تئاتر شبستان خبر داد.

او در باره اهمیت تئاتر در فعالیت‌های دینی توضیح داد: «هنر تئاتر، خاستگاه معارف دینی و انقلابی است و بیننده را به تفکر وامی‌دارد. کسانی که تئاتر کار می‌کنند، فرهیخته هستند، چراکه اهل مطالعه، تفکر و گفت‌وگو هستند. ترویج تئاتر می‌تواند بصیرت را به مخاطب منتقل کند. تئاتر فارغ از برخی جلوه‌های کاذب و فریبنده است.»

وی افزود: تلاش داریم تاریخ اسلام و قرآن را در قالب نمایش به مخاطبان مسجدی برسانیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان از هیات‌های داوران و انتخاب که کمک کردند و در حوزه‌های آموزش و توانمندسازی هنرمندان و گروه‌های نمایشی یاری‌رسان بودند، قدردانی کرد و از وزیر ارشاد نیز تشکر کرد که پای بچه‌های مسجد ایستاده‌ است.

در ادامه آیین پایانی نخستین جشنواره تئاتر شبستان، برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.
جهانگیر چالاکی
، از بناب آذربایجان شرقی موفق به دریافت لوح تقدیر برای طراحی لباس نمایش «گمشده در میان ابرها» در بخش عمومی این جشنواره شد.
در بخش کودک و نوجوان نیز، تندیس طراحی لباس جشنواره و دیپلم افتخار به فاطمه مرادی، برای نمایش «روزی که بهشتی شدم» از تبریز رسید.

رتبه دوم بازیگری زن، اهدا شد به فاطمه طلعت‌فر، برای نمایش «روزی که بهشتی شدم» از تبریز.
تندیس و دیپلم افتخار این بخش نیز به سروین اصلانی برای بازی در نمایش «روزی که بهشتی شدم» از تبریز رسید.
 
همچنین ریحانه رضایی، برای کارگردانی نمایش «روزی که بهشتی شدم» از تبریز رتبه دوم کارگردانی بخش کودک و نوجوان نخستین جشنواره تئاتر شبستان را به خود اختصاص داد.
انتهای پیام/


برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک