1403/02/19

1403/02/19

دو سال پس از مرگ خالق‌اش

«قولچاق» از حبس در آمد و مجوز اکران گرفت

کد خبر : 260
14:15
1402/12/10

فیلم ترکی و توقیف شده مرحوم اصغر یوسفی نژاد بنام قولچاق (عروسک) بالاخره مجوز اکران دریافت کرد.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر، فیلم سینمایی ترکی «قولچاق»(عروسک) که دومین فیلم مرحوم اصغر یوسفی نژاد پس از فیلم موفق «ائو» بود، از راهیابی به چهلمین جشنواره فیلم فجر باز مانده بود و بسیاری معتقد بودند که اندوه این نگاه تبعیض آمیز بود که مرحوم یوسفی نژاد را در خواب ابدی فرو برد.
همان موقع و در زمان معرفی آثار راه یافته به جشنواره چهلم، بهروز افخمی، عضو هیأت انتخاب چهلمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر در این باره گفته‌ بود: اثر قولچاق اصغر یوسفی‌نژاد همانند فیلم ائو (خانه) مورد پسند قرار گرفت، اما چون هیأت داوران زبان ترکی متوجه نمی‌شدند و زیرنویس‌ها نیز تند تند می‌رفت، فیلم را از جشنواره کنار گذاشتند!
افخمی در ادامه توضیح داده که با کارگردان تبریزی تماس گرفته و خبر از حذف فیلم داده. بنا به اظهارات افخمی یوسفی‌نژاد کاملا آمادگی داشت و پیش‌بینی حذف فیلم خود را می‌کرده و گفته است در نمایش عمومی و اکران در سینماها جبران می‌شود.

حالا بعد از چند سال فیلم توقیف شده مرحوم اصغر یوسفی نژاد به نام قولچاق (عروسک) بالاخره مجوز اکران دریافت نموده و از عید نوروز در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد.
صفیه اصلانی همسر مرحوم یوسفی نژاد در کلام آخر ایشان در روز پایان فیلمبرداری فیلم  در رابطه با سوالی که، چه تعریفی از فیلم موفق دارید، گفته بود: «فیلم خوشبخت فیلمی است که دیده شود.
صفیه اصلانی نیز خطاب به مردم و جامعه هنرمندان عنوان کرد: من آرزو می کنم که «قولچاق» دیده شود، زیرا این حق مسلم خانواده استاد یوسفی نژاد و همینطور عوامل و دست اندرکاران فیلم «قولچاق» و همچنین جامعه بزرگ هنری آذربایجان، مخصوصاً مردم تبریز است.
علی افتخار، کارشناس و منتقد سینما نیز در مقدمه یادداشت کوتاه خود بر این فیلم نوشته بود: دیدن فیلم «قولچاق» دومین و واپسین اثر سینمایی یوسفی‌نژاد، بی‌بُغض و دریغ، دشوار است؛ بُغض برای او که رفت و فیلمش را روی پرده و کنار تماشاگران ندید و دریغ برای سینمای تبریز و آذربایجان و جامعه سینمایی کشور که از وجود یوسفی‌نژاد در بهترین فصل باردهی فکری او را از دست دادند و این هر دو، از پسِ اندوهی که او داشت از شرایط نابسامان سینما و روابط ناسالم حاکم، اندوه ِ مکرّر است.

انتهای پیام/

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک