1403/06/29

1403/06/29

ماده اولیه تولید شیرخشک در کشور بومی سازی شد

کد خبر : 235
17:06
1402/12/06

دو ماده اولیه تولید شیرخشک با یک پنجم قیمت نمونه خارجی برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شد.

آذرتیتر: طبق اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، بهرام مهرداد، سرپرست شرکت تولید کننده ماده اولیه شیر خشک درباره جدیدترین محصول دانش بنیان بیان کرد: اکنون، تولید مواد اولیه پایه شیرخشک نوزاد را در دست انجام داریم و توانسته‌ایم حدود ۸۰ درصد مواد اولیه شیرخشک نوزاد را در داخل تولید کنیم.

وی ادامه داد: این مجموعه با تغییراتی که در تجهیزات خود انجام داده است، توانسته دو ماده اصلی شیرخشک اعم از شیرخشک اسکیم پایه نوزاد و پودر دمینرال ۹۰ درصد که با عنوان دی ۹۰ در صنعت شناخته می‌شود را تولید و بومی‌سازی نماید.

این مدیر دانش بنیان افزود: دی ۹۰، حدود ۵۰ درصد فرمولاسیون شیرخشک نوزاد و شیرخشک اسکیم حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد فرمولاسیون شیر نوزاد را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه توانستیم تولید داخل‌مان را با استانداردهای ملی و بین‌المللی مطابقت‌دهیم، تشریح کرد: اکنون، دو شرکت از این دو محصول در تولید شیر خشک استفاده می‌کنند و بخشی از تولید شیرخشک نوزاد زیر نظر شرکت تولید کننده، تولید و از این مواد اولیه تولید شیرخشک در فرمولاسیون شیر خشک استفاده می‌گردد.

مهرداد درباره ظرفیت تولید این اقلام دانش بنیان یادآور شد: اکنون در حال گسترش تجهیزات هستیم تا بتوانیم بخش اعظمی از مواد اولیه تولید شیر خشک را برای شرکت‌های داخلی تامین‌ نماییم.

ضمنا وی هزینه تمام شده بومی‌سازی این دو محصول پایه‌ای در تولید شیرخشک را چند برابر کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی دانست و افزود: ما برای نخستین بار موفق به تولید این دو محصول در کشور شده‌ایم. پیش از این، این دو محصول کاملاً وارداتی بود. قیمت این محصول از لحاظ ارزآوری یا خروج ارز به صرفه تر هست و حدودا یک چهارم یا یک پنجم قیمت تمام شده واردات آن است.

وی درباره میزان واردات پودر دمینرال ۹۰ و شیرخشک اسکیم پایه نوزاد ابراز کرد: سالانه حدود ۱۰ هزار تن از این دو ماده به کشور وارد می‌شد ولی در حال حاضر از ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ تن برخوردار هستیم که البته تا تأمین کل نیاز بازار داخل فاصله زیادی داریم و می‌توان گفت اکنون یک دهم مصرف داخل را تأمین می‌نماییم.

مهرداد تصریح کرد: در حال حاضر حجم تولید شرکت به صادرات نرسیده و به صورت محدود تولید می‌شود که البته این مجموعه، یک خط تولید جامع و کامل را برای این موضوع در نظر گرفته که تا یک سال آینده احتمالا بتوانیم کل نیاز داخل به ماده اولیه شیرخشک نوزاد را تامین نماییم و در آینده هم بتوانیم صادرات انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک