1404/08/04

1404/08/04

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تاکید کرد:

لزوم توجه به انس دانش‌آموزان با قرآن و نماز

کد خبر : 1891
18:38
1404/08/04

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اهتمام به انس دانش‌آموزان با قرآن و نماز باید در تمام فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، برجسته باشد، گفت: اگر نماز و فعالیت‌های قرآنی نه در شعار که در عمل در اولویت قرار گیرند، زیربنای اعتقادی و تربیتی محکمی به وجود می‌آید.

به گزارش آذرتیتر به نقل از ایرنا، اسفندیار صادقی روز یکشنبه ۴ آبان، در آئین تجلیل از برگزیدگان چهل و سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز افزود: همگی باید آستین همت در این زمینه بالا زده و احساس وظیفه و تلاش کنیم. هر اندازه که پیوند نسل جوان با قرآن و ارزش‌های الهی را تقویت کنیم، به همان اندازه پایه‌های ایمان را تقویت خواهیم کرد و سستی در این زمینه، سستی در پایه‌های ایمان، اعتقادات و مسائل اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. 
وی ادامه داد: امروز، میزبان دانش‌آموزان قرآنی هستیم که سرچشمه حقیقت، معنویت و پاکی، تمام خوبی‌ها و نیکی‌ها بوده و در راه قرآن، عترت و نماز گام برمی‌دارند و وارد عرصه‌ای شده‌اند که ریشه در آیات وحی داشته و ثمره آن تربیت انسان‌هایی مومن، بصیر و اخلاق‌مدار است. نتیجه این مسابقات، تنها روس صحنه رفتن و مورد تجلیل قرار گرفتن نیست؛ بلکه چنین رویدادهایی باید منجر به آن شود که بتوانیم دانش‌آموزان و آینده‌سازانی مومن، بصیر، اخلاق مدار و در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: محفل امروز ما، محفل تجلیل از کسانی است که با عشق به قرآن، عترت و نماز، گام در راه بندگی نهاده و با صدای تلاوت خود، فضای مدارس ما را به عطر و ایمان آراسته‌اند. هر چه در مدارسمان به سوی قرآن و نماز حرکت کنیم، به همان اندازه در سایر موارد نیز موفقیت حاصل خواهد شد.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، قرار گرفتن در مسیر قرآن، عترت و نماز به معنی ریل‌گذاری برای موفقیت‌های بیشتر است، اظهار کرد: اگر ریل گذاری درست، مناسب و مستحکم باشد، تربیت هم به همان نسبت با موفقیت اتفاق خواهد افتاد. برای اینکه بتوانیم نسل آینده کشور را طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، امام (ره) و آرمان‌های انقلاب، جامعه ایرانی و اسلامی تربیت کنیم، امروز باید ریل‌گذاری مناسبی داشته باشیم و در کنار تعلیم از تربیت دانش‌آموزان در مدارس نیز غافل نشویم. 
 
وی افزود: یکی از راه‌های تربیت دانش‌آموزان، پرداختن به قرآن در مدارس است. در همین راستا باید باید طرح "سه میم: پیوند مسجد، مدرسه و منزل" را در مدارس اجرایی و ارتباطمان را با خانواده‌ها و مساجد بیشتر کنیم.  هر چه این سه ضلع تربیتی کنار هم باشند، به همان انداره موفق خواهیم شد. یکی از تاکیدها و تاییدهای رهبری و وزیر محترم، پرداختن ب امر نماز و قرآن در مدارس است.
 
وی با بیان اینکه مدرسه و خانه مکمل هم هستند، بر لزوم استفاده از ظرفیت مساجد محلات و جوار مدارس تاکید کرد و گفت: دانش‌آموزان در مساجد برای اجرای مراسم‌ها حضور پیدا کنند. 
 
وی ادامه داد: نقش مربیان معاونان پرورشی را در این خصوص، مورد اشاره قرار داد و گفت: قرآن، کتاب هدایت ما و راهنمای همه نسل‌هاست. بدیع بودن قرآن جزو اعجاز آن بوده و این کتاب آسمانی هنوز هم پاسخگوی نیازهای روز ما و مسائلی است که علم تازه به آن دست می‌یابد. 
 
صادقی با بیان اینکه باید کاری کنیم که دانش‌آموزان ما آیه به آیه با قرآن مانوس شوند، گفت: در دنیای امروز که امواج متنوعی از اندیشه‌ها و جاذبه‌ها انسان را به سوی خود می‌کشاند، تنها راهی که به عنوان چراغ هدایت، روشن‌تر از همه راه‌ها ما را به سر منزل مقصود می‌رساند، پرداختن واقعی و عمقی به قرآن است. از این رو نباید در مدارس از این وحی و مجعزه الهی غفلت کنیم.
 
وی، هجمه‌های دشمنان را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: بیش از هر زمان دیگری نیازمند قرآن و هدایت ائمه هستیم. باید در قبال هجمه‌های دشمنان و در برابر انواع آسیب‌ها به وظیفه ذاتی و  اساسی خود، عمل و احساس مسئولیت کرده و به تربیت نسل مومن، متعهد، بصیر، قانونمند، مدیر و مدبر و متعهد و متخصص برای آینده کشورمان بپردازیم.
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش مربیان در تعمیق باورهای دینی و اربیتی دانش‌آموزان، اظهار کرد: مربیان ما می‌توانند تاثیر مثبت و خوبی بر دانش‌آموزان داشته و با دلسوزی و تعهد و عشق به قرآن را در دل آنان نهادینه کنند. بی‌تردید موفقیت امروز دانش‌آموزان برگزیده در مسابقات قرآنی، مرهون زحمات مربیان عزیز است. هر جا مدیر مدرسه و معاون پرورشی بااحساس مسئولیت و پای کار داشتیم، با کم‌ترین میزان آسیب اجتماعی روبرو بودیم و موفقیت مدارسمان به احساس مسئولیت مدیران و معاونان بستگی دارد.
 
وی ادامه داد: هر جا مدیر مدرسه و معاون پرورشی بااحساس مسئولیت و پای کار داشتیم، با کم‌ترین میزان آسیب‌های اجتماعی روبرو بودیم و موفقیت مدارس‌مان به احساس مسئولیت مدیران و معاونان بستگی دارد. تداوم برنامه‌هایی که موجب تعمیق روحیه ایمان و بندگی در جامعه می‌شود با عملکرد مدیران محقق خواهد شد و ضرورت دارد تا هم در گفتار و هم در کردار قرآنی بیندیشیم و قرآنی عمل کنیم تا بتوانیم نسلی مومن، دانا، مسئولیت‌پذیر و وفادار به ارزش‌های دینی و انقلابی به بار بیاوریم‌.
 
مهدی شجاعی، معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه با توصیه به دانش‌آموزان برگزیده قرآنی، اظهار کرد: فقط خودتان در این مسیر حرکت نکنید و دیگران را هم به این مسیر دعوت کنید. بسیاری از دانش‌آموزان برگزیده دیروز، جزو اساتید بین‌المللی قرآن کریم هستند.
 
محمد صادق‌زاده، معاون پرورشی و فرهنگی مدیرکل نیز در پایان، تجهیز بهسازی و زیباسازی بیش از ۶۰ نماز خانه، برگزاری دوره جهت افزایش سواد قرآنی همکاران و تجهیز ۷۶ نمازخانه در راستای  پیوست تربیتی نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را از جمله اقدامات انجام شده در این خصوص دانست و گفت: راه اندازی ۵۰ شعبه دارالقرآن در ۵۰ مدرسه شبانه روزی و ۵۰ مدرسه غیردولتی و ۵۰ پایگاه در ادامه در دستور کار قرار دارد.
 
آئین اختتامیه تجلیل از چهل و سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، صبح یکشنبه، چهارم آبان ماه در محل باشگاه فرهنگیان تبریز با تجلیل از ۱۶۰ دانش‌آموز برگزیده دختر و پسر و با حضور معاون قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

انتهای پيام/

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک