آذر تیتر: چهار عضو گروه رباتیک مدرسه پسرانه Diocesan در هنگکنگ به یک شاهکار مهندسی فوقالعاده دست پیدا کردند. آنها موفق به ساخت کوچکترین ربات انساننمای جهان شدند و رکورد قبلی زین احمد قریشی از پاکستان در سال ۲۰۲۲ را شکستند.
به نقل از آیای، این ربات با ارتفاع تنها ۱۴۱ میلی متر(۵.۵۵ اینچ) از یک خودکار معمولی کوتاهتر است. تیم مبتکر پشت این خلاقیت متشکل از دانشآموزان آرون هو یات فونگ، آیزاک زاخاری تو، جاستین وانگ تو دونگ و انگو هی لیونگ است.
رکوردهای جهانی گینس ربات انساننمای این گروه را به رسمیت شناخت.
دانشآموزان مدرسه پسرانه Diocesan در جستجوی رکورد کوچکترین رباتهای انساننما در جهان، بایستی اطمینان پیدا میکردند که ربات آنها دارای طیف قابلتوجهی از مفاصل است. این امر ربات را قادر میساخت تا شانهها، آرنجها و زانوهای خود را حرکت دهد و در عین حال بر حرکات دوپا نیز تسلط داشته باشد.
این پروژه با طراحی رایانهای (CAD) توسط دانشآموزان شروع شد تا طرحی از شگفتی کوچک خود را با دقت طراحی نمایند. بعد از نهایی کردن مشخصات فنی و اجزای لازم، آنها از تخصص یک کارخانه جهت تولید موتورهای متناسب با نیاز خود استفاده کردند.
این موتورها که معمولا «سروو» (servo) نامیده میشوند، نقش اساسی در عملکرد ربات دارند. آنها چرخش و حرکت دقیق را تسهیل میکنند و به ربات این قدرت را میدهند تا اندام خود را با ظرافت حرکت دهد. به منظور هماهنگ سازی این اجزای پیچیده، دانشآموزان یک برد کنترل ۱۶ کانالی ایجاد کردند.
دانشآموزان با دقت صفحات اکریلیک و اجزای چاپگر سهبعدی ربات را در محدوده آزمایشگاه رباتیک مدرسهشان ساختند. به گفته این تیم، این ترکیب از فناوری پیشرفته و طراحی نوآورانه در خلق یک شگفتی رباتیک واقعا قابل توجه به اوج خود رسید.
بعد از تهیه کلیه اجزای لازم، دانش آموزان ربات خود را مونتاژ کردند. آنها این فرآیند را با ساختن پاها و استفاده از هشت موتور برای تسهیل حرکت در پاها و زانوها شروع کردند.
همزمان، آنها محل قرار گرفتن باتری و برد کنترل را آزمایش کردند. در ابتدا، واحد باتری انتخابی آنها برای قد و قامت ربات کافی نبود و باعث جایگزینی با یک باتری لیتیوم یونی فشردهتر ۷.۴ ولتی شد.
سپس بُرد کنترل به ناحیه پشتی ربات چسبانده شد و امکان دستکاری آن از طریق کنترلهای روی برد فراهم شد. علاوه بر این، براساس گفته گینس، دانشآموزان یک اپلیکیشن موبایل را همراه با برد کنترل ادغام کردند که اجرای اقدامات از پیش برنامهریزیشده را ممکن سازد.
فراتر از ثبت رکورد جهانی، دانش آموزان این ربات را به عنوان یک ابزار آموزشی چند وجهی تصور میکنند. به طور خاص این ربات مقرون به صرفه، قابل شارژ و قابل برنامهریزی طراحی شده است و جهت استقرار در کارگاههای آموزشی علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات در نظر گرفته شده است.
ضمنا آنها برای پیشبرد اهداف خود برای آموزش علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات قصد دارند کدهای طراحی و برنامهنویسی ربات را بطور رایگان به صورت منبع باز در دسترس قرار دهد.