1403/02/28

1403/02/28

سینما و تئاتر آذربایجان شرقی در هفته‌ای که گذشت

از هیاهو برای «آپاراتچی» تا سکوت برای «صونا»

کد خبر : 168
13:05
1402/11/18

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با حضور دو فیلم از تبریز آغاز به کار کرد. در سالن نمایش هم «قهوه قجری» به پایان اجراهای خود و «مستاجر جدید» و «اشباح» به روزهای آخر اجراهای خود رسید.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر: آغاز اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر و 3 نمایشی که در تنها مامن تئاتر آذربایجان شرقی روی صحنه بودند مهمترین رویدادهای این هفته حوزه سینما و تئاتر تبریز بود.
طی هفته‌ای که گذشت، 3 نمایش در تبریز روی صحنه بودند. نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی علی منافی، نمایش «اشباح» به کارگردانی نازیلا ایرانزاد بنام و نمایش «مستاجر جدید» به کارگردانی حسین اصل عبدالهی نمایش‌هایی بودند که کور سوی چراغ تئاتر را در یکی از تاریک‌ترین و بی امکانات‌ترین دوران‌های تئاتر در تبریز روشن نگه داشتند.
«قهوه قجری» با نویسندگی روانشاد آتیلا پسیانی توسط علی منافی کارگردانی شد و به صحنه رفت. این نمایش در طول 21 اجر موفق شد استقبال تماشاگران به این سبک از نمایش‌ها را به خود اختصاص دهد و شاهد حضور پررنگ مخاطبان برای یک کارگردان کار اولی باشد. آیکان محمودیان،امین علی طایفی نصرآبادی،هادی زارعی، فرزاد پور نوری،سید سینا حسینی اقدم و علی منافی در این نمایش به ایفای نقش پرداختند. قهوه قجری از 22 دی ماه در پلاتو استاد قبه زرین مجموعه تئاتر شهر تبریز در فنجان تبریزی ‌ها بود.
نمایش «اشباح» یک از نمایش‌نامه‌های هنریک ایبسن است که نازیلا ایرانزاد بنام آن را به روی صحنه تالار تربیت تئاتر شهر برد. تئاتر دوستان آذربایجانی ایرانزاد را با نمایش‌های موفق «پاشا»، «مسیو»، «آجی و کول» به خاطر دارند. وی از جمله کارگردانانی است که در کنار نمایش‌های لوکال با متون اورجینال، نگاهی هم به متون شاهکار خارجی دارد. پنچری از جمله این نمایش‌ها بود که حالا، نمایش اشباح نیز توسط وی روزهای پایانی اجراهای خود را در تبریز طی می‌کند محمود اخی، دارا علی آبادی، تارا میرک، مریم زارعی، جاوید اسماعیلی، مسعود کاتبی تیم بازیگران نمایش اشباح را تشکیل می‌دهند. این نمایش هر شب ساعت 19 در تالار تربیت مجموعه تئاتر شهر تبریز میزبان علاقه‌مندان به تئاتر است.
حسین اصل عبدالهی کارگردان فعال تئاتر تبریز این روزها نمایش «مستاجر جدید» اوژن یونسکو را در پلاتو استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به صحنه برده است. نام حسین عبدالهی در کنار نام‌ علی پوریان به خودی خود قدرت تهییج تماشاگر برای تماشای یک تئاتر را دارد، حال آنکه آن نمایش متنی باشد نوشته اوژن بونسکو. مستاجر جدید ماجرای مردی است که به آپارتمان جدید خود نقل‌مکان می‌کند و در بدو ورود با مسائلی روبرو می‌شود که موقعیت‌های طنز و در عین‌حال تلخی را ایجاد می‌کند. جلال خاکزاد، یوسف اکبرزاده و زحل زادحیدر دیگر بازیگران این نمایش هستند که در کنار علی پوریان بازیگران مستاجر جدید را شکل می‌دهند. این نمایش از اول بهمن به صحنه رفته است و روزهای پایانی خود را طی می‌کند. علاقه مندان می‌توانند هر روز ساعت ۱۹ در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز واقع در میدان دانشسرا به تماشای این اثر نمایشی بنشینند.

اهالی سینما هم این روزها مشغول برگزاری جشنواره فیلم فجر هستند. جشنواره‌ای که با تمام انتقادها به کیفیت آثار آن و مقایسه با سال‌های گذشته تبریز را هم در جدول پخش محدود چند فیلم خاص دارد. در مراسم افتتاح اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر که در پردیس سینمایی 29 بهمن حوزه هنری تبریز برگزار شد استاندار آذربایجان شرقی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشتند. فیلم آپاراتچی ساخته قربانعلی طاهری فر، کارگردان تبریزی و محصول دفتر مطالعات انقلاب اسلامی، بنیاد فیلم فارابی و حوزه هنری بود که در مراسم آغازین روی پرده رفت. در کنار فیلم آپاراتچی که مورد حمایت تمامی مدیران فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی است و هزینه‌های مالی آن نیز توسط بنیاد سینمایی فارابی تامین شده است، زهرا ترکمانلو، نویسنده و کارگردان جوان تبریزی با فیلم «صونا» در  بخش فیلم کوتاه داستانی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که متاسفانه نتوانست حتی نیمی از توجه مدیران استانی به فیلم «آپاراتچی» را معطوف خود کند. فریبا سهرابی، نرجس دلارام، سمانه بابازاده، حسام کاظمی، حامد غفارپور، نسرین خرم و الین بدر نوع بشر بازیگران این فیلم هستند.

مهرداد خردمند
انتهای پیام/
 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک