1403/02/31

1403/02/31

با اکران فیلم آپاراتچی

اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در تبریز آغاز شد

کد خبر : 157
11:19
1402/11/16

هم‌زمان با افتتاحیه اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در تبریز، از عوامل فیلم آپاراتچی تقدیر به عمل آمد

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر: افتتاحیه جشنواره فیلم فجر عصر یکشنبه با حضور استاندار آذربایجان شرقی و هنرمندان و عموم مردم در پردیس سینمایی 29 بهمن تبریز برگزار شده و ضمن اکران فیلم آپاراتچی، از عوامل این فیلم قدردانی و تجلیل به عمل آمد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران از عوامل این فیلم تشکر قدردانی کرد و گفت: خوشحالیم که اولین حضور استاندار در محفل فرهنگ، هنر و رسانه همزمان شد با رویداد افتتاحیه جشنواره فیلم فجر و اکران فیلمی که هنرمندان همین شهر ساخته‌اند. 
وی در ادامه در خصوص عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حوزه سینما گفت: در دو سال گذشته و در جهت توسعه عدالت فرهنگی کارهای خوبی انجام شده است. رشد مخاطبان سینما به 75 درصد رسیده است که این خبر خوبی است و نشان از آن دارند که مردم هنوز به هنر و سینما رغبت دارند. با افتتاح سینما در شهرستانی چون چاراویماق و توسعه سینماهای سیال در مناطق محروم، اینک نقطه‌ای در استان وجود ندارد که در آن فیلم اکران نشود و این اتفاقات خوب موجب شده است تا مردم آذربایجان شرقی همزمان با سینماهای سراسر کشور فیلم ببینند و سینما را دنبال کنند.
محمد حسین بلاغیبه فعالیت‌های هنرمندان و سینماگران آذربایجان نیز شاره کرد؛ او با یاد آوری فعالیت‌های روانشاد اصغر یوسفی‌نژاد و درخشش وی با فیلم ائو در سال 97، همچنین برادران ارک با فیلم‌هایی نظیر حیوان و پوست، فعالیت هنرمندان این عرصه را درخشان دانست و گفت: امسال علاوه برفیلم آپاراتچی که ساخته هنرمندان تبریزی است، 2 فیلم دیگر نیز مربوط به آذربایجان شرقی است. 
نکته جالب توجه سخنان مدیر کل که تعجب برخی از حاضرین را در بر داشت اشاره به فیلم «معجزه پروین» و «شور عاشقی»  بود که آن‌ها را نیز به نوعی مربوط به آذربایجان شرقی دانست. « معجزه پروین» که به بخش‌هایی از زندگی پروین اعتصامی، شاعر پرآوازه ایرانی را نشان می‌دهد و فیلم «شور عاشقی» که کارگردان آن «داریوش یاری» صرفا متولد آذربایجان شرقی است باعث شده است تا مدیر کل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی به خوش‌بینانه ترین شکل ممکن این دو فیلم را نیز مرتبط با حوزه استان تحت مدیریت خود قلم‌داد کند.



استاندار جدید آذربایجان شرقی، مالک رحمتی در اولین رویارویی خود با هنرمندان و اهالی فرهنگ از زحمات این قشر قدردانی کرد و گفت: تبریز جایگاه رفیعی در علم و معرفت و فرهنگ و هنر دارد و باید مدیران نیز متوجه این جایگاه تاریخی باشند. امروز هنر جایگاه مهم و ویژه‌ای در جامعه ما دارد و به برکت توسعه اینترنت و فضای مجازی دیگر نمی‌شود آن را کم اهمیت جلوه داد.
وی ادامه داد: اگر زمانی کسی در خصوص اهمیت علم سینما سوال یا شبه‌ای داشت، امروزه روز حجت برای همه تمام است. همه پی به این مسئله پی برده‌اند که زبان هنر تنها ابزار انتقال مفاهیم و ارزش‌ها است. در برهه‌ای عده‌ای با سینما و اهالی سینما نامهربانی کردند و قدر آنان را ندانستند، امروز اما ما قدر و قیمت این در و گوهر‌های گران‌بهای آن را می‌دانیم.



در ادامه این مراسم از روح الله رشیدی نویسنده کتاب، جلیل طائفی راوی، قربانعلی طاهرفر کارگردان، روزبه شمشیری، تورج الوند، هومن برق نورد، وحید مبصری، فاطمه مسعودی فر، شهرام خزرایی، ولی فروتن، امین گلستانه و پوریا میاندهی به عنوان بازیگران این فیلم تجلیل شد.
«آپاراتچی» که محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری است، به زبان طنز ادای دینی به سینما بوده و داستان عشق یک نقاش ساختمان به سینما است که فیلمسازی را هم دنبال می‌کند.
هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، رضا ناجی، فاطمه مسعودی‌فر، تورج الوند، امید روحانی، علیرضا استادی، وحید مبصر و شهرام خزرایی از جمله بازیگران این اثر هستند.
این فیلم به نویسندگی حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب آپاراتچی نوشته دکتر روح‌الله رشیدی است که رویداد‌های آن در اوایل دهه شصت شهر تبریز می‌گذرد.
مهرداد خردمند
انتهای پیام/

 

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک