1403/02/28

1403/02/28

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

میزبان چهار جشنواره ملی فجر هستیم

کد خبر : 124
13:45
1402/11/09

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی: در ایام مبارکه دهه فجر امسال، ما میزبان چهار جشنواره فرهنگی و هنری فجر در تبریز هستیم.

آذرتیتر _ مریم خدابخش: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از موفقیت هنرمندان عرصه نمایش و سینمای این استان در راه‌یابی به جشنواره‌های ملی فجر و برگزاری جشنواره‌های فیلم، موسیقی، هنر‌های تجسمی و شعر فجر در بهمن‌جاری خبر داد و گفت: امسال سه فیلم آپاراتچی، معجزه پروین و شور عاشقی و شش گروه نمایشی از آذربایجان‌شرقی در جشنواره‌های سراسری فیلم و تئاتر فجر حضور دارند و در ایام مبارکه دهه فجر امسال، ما میزبان چهار جشنواره فرهنگی و هنری فجر در تبریز هستیم.
 
وی در همین راستا از برگزاری بیش‌از ۱۵۰ عنوان برنامه در شهرستان‌های استان در دهه فجر امسال خبر داد و مردم محوری را از ویژگی‌های اصلی این برنامه‌ها عنوان کرد.
 
سید‌محمد‌حسین بلاغی؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ استان که در خصوص تبیین برنامه‌های فرهنگی و هنری این اداره کل در دهه فجر امسال برگزار شد، انقلاب اسلامی را مهم‌ترین انقلاب فرهنگی و عقیدتی در طول تاریخ با مبانی اصلی فرهنگی و عقیدتی دانست و با بیان این‌که حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز از این انقلاب نشأت می‌گیرند، دهه‌ فجر را فرصتی مناسب برای بررسی و تحلیل عملکرد دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد.
 
وی در همین راستا وظیفه فرهنگ و ارشاد اسلامی را رشد فضایل فرهنگی و اجتماعی دانست و با اظهار بر این‌که هر وقت این مهم، به‌طور کامل تحقق یابد، می‌توانیم بگوییم موفق عمل کرده‌ایم، افزود: کارکرد اصلی ارشاد در حوزه‌های فرهنگی و هنری، تنظیم‌گری است و در واقع اداره کل ارشاد در این حوزه، نقش مکملی دارد و با نظر به عقبه توان‌مند مردم در حوزه‌های فرهنگی، هنری و حتی هویتی، با واگذاری آن‌ها به مردم که در واقع صاحبان اصلی این حوزه‌ها هستند، موفق بوده‌ایم.
 
بلاغی در ادامه با تکیه‌بر برگزاری محافل و مسابقات قرآنی، تجلیل و تکریم اساتید و بزرگان فرهنگ و هنر، جشنواره رسانه‌ای کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید آذربایجان شرقی، برگزاری جشنواره‌های عکس ارسباران و تصویرسازی قصص قرآنی، رونمایی کتاب، اکران محیطی پوستر‌های ویژه دهه فجر، برگزاری نشست‌های تبیینی و ایجاد غرفه‌های فرهنگی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، آن‌ها را از دیگر برنامه‌های این اداره کل در دهه فجر برشمرد.
 
وی در این راستا، حمایت و پشتیبانی از جریان‌ها و هسته‌های مردمی فعال در حوزه فرهنگ و هنر را از رویکرد‌های جدید تحولی این اداره کل اعلام کرد و با بیان این‌که در یک سال گذشته ۵۲ کلان پروژه در استان با شعار مردمی‌سازی فرهنگ به مجموعه‌های مردمی واگذار کرده‌ایم و بیش از ۸۰ درصد اعتبارات استان در این حوزه از طریق مؤسسات مردمی هزینه شده است، بر افزایش استقبال مردم استان از برنامه‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و افزود: در ۱۰ ماه اخیر، نسبت به سال گذشته، تعداد تماشاگران سینما، اجرای صحنه‌ای موسیقی و نمایش در استان به ترتیب افزایش ۷۰، ۶۵ و ۲۷ درصدی داشته است.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اظهار بر این‌که اعضای صندوق اعتباری هنر در استان امسال با ۲۱ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه گذشته به ۴ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است، افزود: با اضافه شدن ۲۵ نفر از دارندگان نشان درجه یک هنری و شش، هفت نفر دیگر تا پایان سال جاری به این تعداد، آنان نیز از مزایای خاص این نشان برخوردار خواهند شد.
 
وی هم‌چنین بر عملکرد این اداره کل در حوزه‌های فرهنگی، هنری و عمرانی، اشاره کرد و با بیان این‌که در حوزه عمرانی پیشرفت داشته‌ایم و بسیاری از پروژه‌های راکد سال‌های پیشین را احیا کرده‌ایم، ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی در استان جذب کرده‌ایم و تا پایان سال، چهار پروژه مهم در شهرستان‌های استان به بهره‌برداری خواهند رسید.
 
بلاغی در همین خصوص ضمن اشاره‌به در حال اتمام بودن ساختمان ملکان، احیای سالن هشترود و در حال اجرا بودن عملیات عمرانی آن، مجتمع‌های فرهنگی و خانه فیلم آذرشهر و هریس و بهره‌برداری آن‌ها در هفته هنر انقلاب، بر سر و سامان یافتن ساختار بیرونی مقبره الشعراء پس از ۱۱ سال بلاتکلیفی با همیاری شهرداری تبریز اشاره کرد و افزود: در سه ماه آینده ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر به پروژه‌های فرهنگی تزریق می‌شود اما اتمام طرح سامان‌دهی مقبره الشعراء، نیازمند بیش از سه هزار میلیارد ریال است.
 
وی ضمن اشاره‌به بازسازی مجتمع فرهنگی ۲۹ بهمن تبریز گفت: چند برابر اجاره‌ای که از محل اجاره دادن این مکان گرفته‌ایم برای بازسازی این مجموعه هزینه شده است. اما حجم کار در این مجموعه بالاست.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک