1403/02/20

1403/02/20

کارگردان نمایش «بیگانه» در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد:

مخاطب تعیین کننده تعداد اجراهای یک نمایش بروی صحنه است

کد خبر : 110
11:29
1402/10/30

کارگردان نمایش بیگانه گفت؛ تئاتر همیشه با مخاطب زنده است و این مخاطب است که تعداد اجراهای یک اثر هنری را تعیین میکند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر آذرتیتر ، علی کاظمی‌وند کارگردان  کارگردانی که توانست با «پرسه‌های موازی» در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور یابد و با «کت واک» تجربه‌ای متفاوت را کسب کند و مخاطب را با نمایش جدیدی آشنا کند، حالا در مسیر کارگردانی خود این بار نمایش بیگانه را به صحنه برده است. کارگردان نمایش «بیگانه» در نشست خبری این اثر، گفت؛پروسه تولید این نمایش تقریبا ۶ ماه به طول انجامید، که نویسندگی این اثر به قلم  محمد خدایاری نوشته شد.
وی افزود: متن این نمایشنامه بصورت سایکو درام(درام روانشناسی) به تاثیر از نمایش (کت واک) و از سه گانه‌های سایکودرام است و اگر عمری باقی باشد بعد اتمام این نمایش پروسه تولید اثر سوم آغاز خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت: در نمایش بیگانه سعی می‌کنیم تمامی اتفاقات هوش مصنوعی را روایت کنیم و چون در این سلسله از نمایش‌ها به‌صورت تجربی کار می‌کنیم از حالا نمی‌توان در مورد نتیجه و سرانجام داستان سوم حرف زد.
وی بابیان اینکه‌ این نمایش در صحنه و دکور فضای یک آزمایشگاه را نشان می‌دهد گفت:  در این اثر درباره هوش مصنوعی جلو رفته و سعی کردیم از تاثیر هوش مصنوعی بر جامعه بشریت صحبت کنیم، و به نظرم اتفاق مهم این نمایش  این است که در مورد بیگانه بودن انسان در اجتماع و محیط حرف می‌زند.

حضور تماشاگر تایید کننده مقبولیت اثر هنری است
کاظمی‌وند در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در نمایش‌های این چنینی مخاطب همیشه جایگاه خاص خود را دارد و قطعا حضور تماشاگر تایید کننده مقبولیت اثر هنری است. به نظر من مخاطب تعیین کننده تعداد اجراهای روی صحنه یک تئاتر است نه یک مجموعه و اداره! و مخاطب تبریز از خیلی سال پیش در کنار تئاتر بوده است و خواهد بود. 
وی افزود: تبریز شهری است که چندین دانشگاه و آموزشگاه تخصصی تئاتر دارد و شاید هر ماه به تعداد بازیگران و فارغ التحصیلان این رشته در تبریز افزوده می‌شود. ما در این شهر در یک جامعه آماری حدود ۴ هزار تئاتری داریم که در مقابل فقط ۲ سالن تئاتر وجود دارد، اجراهای ۱۰ روزه و کمبود امکانات و شرایط خاص و ویژه در تئاتر شهر، ما را مجاب کرد که برای اجرای نمایش بیگانه پلاتو مستقل مجتمع ۲۹  بهمن را انتخاب کنیم.
کارگردان این نمایش در مورد حاشیه های ایجاد شده این نمایش گفت؛ گاهی اوقات در بین همکاران برخی دلخوری و کدورت پیش می‌آید. با استاد صدیق جمالی در یک موضوع تئاتری اختلاف داشتیم که در جمع خودمانی حل شد و باعث افتخارم من و گروه است که ایشان به عنوان طراح صحنه این نمایش حضور دارند.
وی در پایان گفت؛ در این نمایش ۲۴ بازیگر ایفای نقش کردند که شاهد حضور ۵ نسل از تئاتر تبریز در این نمایش هستیم. این اتفاق برای من یک تجربه فوق العاده است که توانستم از بازیگران باتجربه و جوان در کنار هم در این نمایش استفاده کنیم.

تماشاگر تئاتر در تبریز، آگاه است و می‌داند سبک کاری کارگردانان مختلف به چه نحوی است.
فاطمه حسینی بازیگر این نمایش درباره این اثر گفت؛ من در نمایش (کت واک) تجربه کار با علی کاظمی‌وند را داشتم که یک تجربه متفاوت و خوبی برایم بود و بر همین اساس دوباره راغب بودم که در نمایش بیگانه در کنار این گروه باشم.
وی افزود؛ کارگردان در این نمایش سعی دارد که نقش و پیشرفت هوش مصنوعی را نشان دهد. داستان حضور یک دکتر را در آزمایشگاه روایت می‌کند،که  قصد دارد نفراتی را از جامعه انتخاب کرده و  طبق برنامه خودش پیش برد.
وی افزود؛ تماشاگر تئاتر در شهر تبریز همیشه آگاه است. در‌گذشته یک‌بار اثری از این کارگردان را تماشا کرده است و با علم به اینکه دوباره اثری متفاوت و غیر خطی را تماشا خواهد کرد این اثر را انتخاب می‌کند. در کل می‌توان گفت تماشاگر تئاتر در تبریز سبک متفاوت هر کارگردان را می‌داند.

گفتنی است، نمایش «بیگانه» تا ۱۵ بهمن هر روز ساعت ۱۸ در مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن تبریز و سالن تئاتر مستقل بروی صحنه می‌رود.

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک