1403/02/14

1403/02/14

مدیری که علاقه‌ای به حضور رسانه‌ها ندارد؛

نگاهی به عملکرد اداره کل بلاغی

کد خبر : 101
14:21
1402/10/17

تبریز به دلیل نگارش اولین نمایشنامه‌های مدرن در تاریخ ایران، اجرای اولین تئاتر در ایران و‌ وجود دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های عالی، فعالیت هنرمندان بسیار در عرصه تئاتر، قطب تئاتر ایران بوده و است و نمی‌توان این اهمیت، تاثیرگذاری و جایگاه تاریخی را به حساب مدت مدیریتی شخص خاصی نوشت. همچنین اهمیت و جایگاه تئاتری تبریز با برگزاری و وجود جشنواره‌های مختلف تئاتری سنجیده نمی‌شود و برگزاری رویدادهای تئاتری تنها یکی از ده‌ها فاکتور قطب نامیدن تبریز در عرصه تئاتر کشور است نه تنها لازمه آن.

مهرداد خردمند: سه شنبه هفته گذشته در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر که قرار است از ۱۷ دی در تبریز برگزار شود، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی پس از چاق‌سلامتی‌های مرسوم در ابتدای جلسه، به بیان پویایی اداره کل دوران مدیریت خویش پرداخت. وی ارائه بیش از ۱۴۰ متن برای اجرا توسط هنرمندان تئاتر آذربایجان شرقی را بی‌بدیل توصیف کرد و این تعداد را ۳ برابر سال گذشته دانست.
او در ارائه این آمار، بسیار خوشبینانه عمل کرده بود و مخاطب و طرف نقل خود را با وزیر و معاونان وزیر اشتباه گرفته بود؛ چرا که میزان و تعداد متون ارائه شده از طرف فعالان تئاتر آذربایجان شرقی جهت بازبینی و اجرا، پویایی هنرمندان این استان را نشان می‌دهد نه عملکرد خوب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را. از طرفی ایشان هیچ اشاره‌ای به این مسئله نکردند که از این تعداد متن ارائه شده چه تعداد متن قبول شده و مجوز اجرا را کسب کرده‌اند. همچنین مدیر جوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اینکه  تعداد ۱۴۰ متن ارائه شده جهت اجرا با شرط عبور از هفت خان شورای بازبینی، قرار است در کدام سالن‌ها اجرا شوند نیز صحبتی نکردند.
بلاغی در ادامه تاکید کرد که با برگزاری جشنواره‌های پر تعداد و مهم در استان قصد دارد تبریز را قطب تئاتر ایران سازد. باز هم اظهارات مدیر جوان و متولی اول هنر استان با در نظر گرفتن این دو مورد بسیار خام و ناپخته به نظر می‌رسد.  تبریز به دلیل نگارش اولین نمایشنامه‌های مدرن در تاریخ ایران، اجرای اولین تئاتر در ایران و‌ وجود دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های عالی، فعالیت هنرمندان بسیار در عرصه تئاتر، قطب تئاتر ایران بوده و است و نمی‌توان این اهمیت، تاثیرگذاری و جایگاه تاریخی را به حساب مدت مدیریتی شخص خاصی نوشت. همچنین اهمیت و جایگاه تئاتری تبریز با برگزاری و وجود جشنواره‌های مختلف تئاتری سنجیده نمی‌شود و برگزاری رویدادهای تئاتری تنها یکی از ده‌ها فاکتور قطب نامیدن تبریز در عرصه تئاتر کشور است نه تنها لازمه آن.
با یک حساب سر انگشتی و غیر رسمی، با کم کردن ماه‌های محرم، صفر و تعطیلات مناسبتی، حذف روزهای منتهی به پایان سال و تعطیلات عید نوروز، اگر هر نمایش به مدت ۲۰ روز روی صحنه باشد و پنج روز را بین نمایش‌ها جهت اجرا و‌ نصب دکور و صحنه در نظر بگیریم به طور میانگین هر ماه ۴ اجرا در تئاتر شهر تبریز -تنها مکان موجود و تنها مکان نیمه استاندارد برای اجرای نمایش‌ها در تبریز- به روی صحنه می‌رود. که با کسر ایام تعطیل سالانه ۲۰ الی ۳۰ نمایش در تبریز به اجرا در می‌آید. حال مقایسه شود با تعداد ۱۴۰ متن ارائه شده توسط هنرمندان تئاتر استان جهت اجرا و اخذ مجوز و نوبت اجرا.
شاید یادآوری این نکته به مدیر کل جوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لازم و اساسی باشد که در روزگاری نه چندان دور، در دی ماه سال ۹۵ به طور همزمان ۷ نمایش فقط در تبریز روی صحنه بود که رقمی قابل توجه است در مقایسه با اجرای ۲۴  نمایش در سال.بلاغی اما به این همه نیز قانع نبود و درپایان نشست خبری خود مژده حمایت از ۸ نمایش توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را داد. وی مشخص نکرد که کدام اجراها، کدام نفرات و کدام سلیقه‌ها زیر چتر حمایتی اداره تحت مدیریت وی خواهد بود اما بی‌شک آنچه برای هنرمندان این استان مهم است این حمایت مالی باید به دور از ایجاد رانت و با در نظر گرفتن تمام سلایق هنرمندان تئاتر استان باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی پیش از این نیز در نحوه شگرف برگزاری نمایشگاه کتاب و مطبوعات و همچنین جشنواره‌ تئاتر استانی مورد نقد صاحب‌نظران، دلسوزان و اصحاب رسانه قرار گرفته بود و در نهایت به منظور دور ماندن از هرگونه نقدی، ترجیح داد تا افتتاح و برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر را بدون دعوت از رسانه‌ها و در سکوت کامل خبری پیش برد تا بلکه با تلاش‌های وی، تبریز به قطب تئاتر ایران تبدیل شود!

برچسب های خبر (تگ)

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

ستاک