نسخه چاپی خبر

کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی

کد خبر : 719
20:38
1403/02/28


عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات بیان کرد: درحال حاضر ۱.۴ درصد از سایت‌های پربازدید جهان متعلق به سایت‌هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و این سهم نسبت به دو سال قبل ۰.۲ درصد کاهش داشته است.


آذرتیتر: مژگان فرهودی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حوزه خط و زبان فارسی در وب و برنامه‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مورد اظهار کرد: در سال‌های گذشته یکی از چالش‌ها و موضوعات اساسی عموم محصولات و خدمات قابل ارائه در فضای مجازی کشور، پردازش زبان طبیعی و چالش‌های حوزه خط و زبان فارسی است. به عبارتی، این خدمات با محدودیت‌هایی از قبیل کمبود پیکره‌ها و منابع داده‌ای و عدم وجود ابزارهای زیرساختی دارای کیفیت و استانداردهای لازم روبرو هستند. دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی از جمله مواردی هستند که برای بخش بزرگی از محصولاتی که نیاز به پردازش زبان دارند مورد نیاز است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های فراهم کردن محصولات و خدمات بومی با کیفیت، حل چالش‌های پردازش زبان فارسی از طریق تعریف دقیق این چالش و سپس حل آنها از طریق توان علمی و فنی پژوهشگران و خبرگان این حوزه در یک فضای رقابتی عادلانه و انگیزشی است، تا از این طریق، ساز و کار تشویق افراد به تولید خدمات بهتر در عین فراهم کردن زیرساخت‌ها، سکوها و دادگان محک مورد نیاز آن فراهم شود.

فرهودی در ادامه در مورد آزمایشگاه پارسی آزما بیان کرد: امسال در تلاش هستیم تا با توسعه زیرساخت‌های این آزمایشگاه و استفاده آنها در آزمایشگاه هوش مصنوعی پژوهشگاه، علاوه بر ارزیابی و سطح‌بندی محصولات و خدمات هوش مصنوعی، به حل چالش‌های حوزه هوش مصنوعی این محصولات و خدمات در زمینه‌های مختلف پردازش متن، پردازش تصویر و پردازش گفتار فارسی هم پرداخته شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره سهم زبان فارسی در وب تصریح کرد: طبق گزارش جدید سایت w۳tech که وظیفه بررسی سایت‌های پربازدید دنیا و ارائه آمار در مورد فناوری‌های مورد استفاده، زبان برنامه‌نویسی و زبان اصلی محتوای وب‌سایت‌ها را دارد، در حال حاضر ۱.۴ درصد از سایت‌های پربازدید جهان (به عبارتی از یک میلیون سایت پربازدید) متعلق به سایت‌هایی است که زبان محتوای آنها فارسی است و متأسفانه این نرخ نسبت به یکی دو سال گذشته که ۱.۶ درصد بود و به میزان ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

فرهودی افزود: این کاهش به معنای افت رتبه زبان فارسی در بین زبان‌های مختلف دنیا نیست، بلکه موضوع، مساله کسب و کار و کاهش تعداد سایت‌های پربازدید ایرانی است از این رو بایستی بر روی کسب و کارها و شرکت‌هایی که پتانسیل تولید سایت‌های پربازدید فارسی را دارند تمرکز بیشتری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

نویسنده : آذرتیتر
ستاک