نسخه چاپی خبر

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی:
تعریض اتوبان کسایی تسکین موقت است

کد خبر : 64
15:15
1402/10/02


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی: حجم ترافیکی اتوبان کسایی تبریز ترکیبی از ترافیک درون و برون‌شهری است و بانظر‌به به این وضعیت، حتی اجرای پروژه تعریض فعلی نیز کارساز نیست و در حد تسکین و تجویز موقت است و نمی‌تواند به‌طور کامل مشکل ترافیکی شهروندان در این مسیر را برطرف سازد


مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود ۱۶۷ نقطه حادثه‌خیز در این استان و حذف آن‌ها در جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی استان و بیان این‌که این اقدام مختص زمان خاصی نیست، گفت: هر سال نقاط حادثه‌خیز را بازنگری می‌کنیم و حذف آن‌ها بر‌‌اساس کاربری‌های جاده‌ها انجام می‌شود و در این ارتباط ۱۰ مورد از ۱۶۷ نقطه حادثه‌خیز استان در دست اجراست و در صورت نیاز تداوم خواهد داشت.

اروج‌علی علی‌زاده؛ مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی روز یک شنبه ۲۹ مرداد،  در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه این استان که به‌مناسبت گرامی‌داشت روز و هفته خبرنگار انجام شد، با تکیه‌بر هوشمندسازی راه‌های استان و بیان این‌که فرآیند هوشمندسازی فقط مربوط به‌نصب دوربین‌های هوشمند در محورهای مواصلاتی نیست، سامانه‌های داف، سپهتن و بعضی‌از سامانه‌های خارج جاده‌ای مورد استفاده برای رصد و پایش لحظه‌ای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را شامل می‌شود و در این‌زمینه نیز مصمم به تسریع و توسعه هوشمندسازی جاده‌ها و افزایش دوربین‌های کنترلی هستیم.

وی در همین راستا بر انجام مراحل لازم برای نصب دوربین اخذ در ۲ نقطه عوارضی استان و حذف فیزیکی این نقاط اشاره کرد.

علی‌زاده هم‌چنین بر تمهیدات لازم برای تسهیل تردد در ایام اربعین اشاره کرد و افزود: در ارتباط با این موضوع مرز تمرچین به‌عنوان مرز ورودی و خروجی اربعین برای استان تعریف شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تخصیص اتوبوس‌های مورد نیاز مشکل داخلی در حمل و نقل به این مرز نداشته باشیم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با تکیه‌بر اجرای ۳۵ کیلومتر از قطعه شش آزاد‌راه تبریز – ارومیه، آن را راه‌کار اجرایی اثرگذار بر کاهش بار ترافیکی محدوده اتوبان شهید کسایی به‌عنوان کمربندی دوم تبریز دانست و گفت: حدود ۱۵ کیلومتر از این مسیر در دست اجراست و امتداد آن نیز از یک‌سمت به ارومیه و از سمت دیگر به بازرگان متصل خواهد شد و عملیاتی‌شدن آن می‌تواند مشکل ترافیکی کسایی را برطرف سازد.

مدیر کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان این‌که اجرای تحت ترافیک تعریض کسایی روند این پروژه را کند کرده است، افزود: مصصم هستیم تا پایان فصل‌کاری امسال این پروژه را به‌سرانجام برسانیم و در خصوص پل‌های شهید کسایی نیز نیاز به یادآوری است‌‌که با نظر به‌وجود مشکل در ۲ پل‌ واقع شده در مسیر دیزل‌آباد و احتمال جابه‌جایی آن‌ها، وضعیت اجرای طرح از نظر تردد خودروها از محیط بیرونی در حال بررسی است و در‌صورت عدم‌امکان برای اجرای طرح عملیاتی، جابه‌جایی پل‌ها انجام خواهد شد که پیش‌بینی زمان لازم برای ساخت پل‌ها و چگونگی فرآیند تردد خودروها تدابیر خاص انجام شده است و در صورت‌نیاز به‌جابه‌جایی این‌کار انجام خواهد شد.

وی در همین راستا با تکیه‌بر حجم بالای تردد و ترافیک شهید کسایی، میزان تردد متوسط خودرو در این اتوبان را ۱۴۵ هزار تردد در روز اعلام کرد و متذکر شد: این حجم ترافیکی ترکیبی از ترافیک درون و برون‌شهری است و بانظر‌به به این وضعیت، حتی اجرای پروژه تعریض فعلی نیز کارساز نیست و در حد تسکین و تجویز موقت است و نمی‌تواند به‌طور کامل مشکل ترافیکی شهروندان در این مسیر را برطرف سازد.

علی‌زاده در بخش‌دیگر از این نشست، بر اعتبارات تخصیصی سفرهای اول و دوم ریاست جمهوری به آذربایجان‌شرقی و تخصیص اعتبار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سفر اول و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سفر دوم به‌عنوان مصوّبات این سفرها برای انجام پروژه‌های تعریف شده در حوزه راهداری، حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: در این حوزه، هشت طرح داشتیم و تقریباً ۷۰ درصد از مصوّبات سفر اول تخصیص داده شده، و ۶۰۰ میلیارد تومان از آن به راه‌های روستائی اختصاص داده شده است.

وی در همین ارتباط با بیان این‌که پیگیر تخصیص اعتبارات امسال نیز هستیم، بر وضعیت نامناسب آزادراه تبریز – زنجان نیز اشاره کرد و افزود: این آزاد‌راه، یک پروژه مشترک با سرمایه‌گذاری بانک ملی است و افزون‌بر تصویب اعتبار تخصیصی برای این پروژه در سفر دوم استانی، بانک ملی نیز متعهد  شده است تا ۳۰۰ میلیارد تومان برای به‌سازی و ایمن‌سازی آن هزینه کند.


نویسنده : مدیرسایت
ستاک