آذرتیتر: براساس گزارش اینترستینگ انجینرینگ، این راه آهن سریع السیر به وسعت ۴۵ هزار کیلومتر، بزرگترین شبکه ریلی جهان است که در پکن توسط یک سیستم هوش مصنوعی کنترل میشود.
بنا به گفته مهندسانی که در این پروژه فعالیت میکنند، سیستم ذرک شده دقت بالا و حدود ۸۹ درصد دارد و تاکنون دستاوردهایی هم داشته است. سیستم هوش مصنوعی انبوهی از داده را در سراسر کشور چین فراوری مینماید. ضمنا این سیستم قادر است در عرض ۴۰ دقیقه به تیمهای مسئول بررسی وضعیتهای غیر نرمال هشدار بفرستد.
به گفته لیو دائون یکی از مهندسان ارشد در مرکز بازرسی زیرساخت «گروه دولتی ریلی چین» این سیستم کارآمد است. و در این خصوص نوشته است: چنین روندی به تیمهای حاضر در محل کمک میکند بازرسیهای دوباره و تعمیرات را در سریعترین زمان ممکن انجام دهند.
حمل ونقل ریلی سریع السیر چین در جهان رتبه اول را دارد و اکنون با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت در حال فعالیت است. ضمنا مقرر شده سال آینده سرعت این سیستم به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. دولت چین تصمیم دارد گسترش این شبکه را تا جایی ادامه دهد که تمام شهرها با جمیعت بیش از ۵۰۰ هزار نفر را به همدیگر متصل کند.
در سال گذشته با کمک هوش مصنوعی تعداد اختلالات کوچک در خطوط ریلی سریع السیر چین تا ۸۰ درصد کاهش یافت. علاوه بر آن هیچ یک از خطوط ریلی سریع هشداری درخصوص کاهش سرعت به خاطر اختلال در مسیر دریافت نکردند.
در گزارشی که در این باره منتشر شده، اشاره شده دامنه حرکت ریل ناشی از بادهای شدید هم با سیستم هوش مصنوعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. محققان پیش از شروع ساخت این راه آهن سریع السیر در چین در ۱۵ سال قبل مهمترین چالش را نگهداری آن پیشبینی میکردند.
ولی سیستم هوش مصنوعی میتواند بطور دقیق اختلالات را پیش بینی و پیش از بروز مشکل هشدار صادر کند. بنابراین برای عملیاتهای نگهداری راه آهن سریع السیر بسیار کارآمد است.
منبع: خبرگزاری مهر