به گزارش آذرتیتر به نقل از ایرنا، جهانگیر جهانگیری یکشنبه در این باره افزود: معضل ترافیک را باید از ابعاد مختلف بررسی کرد که بعد نخست آن، آموزش و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی و مهندسی ترافیک است.
وی اضافه کرد: تبریز، تراکم خودروی بالایی دارد و تعداد ۹۵۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه در این شهر در حال تردد هستند، در حالی که هزینه نگهداری خودرو در دنیا بالا است و صرف نمیکند که یک شخص همیشه از خودروی شخصی استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: ما در تهیه زیرساخت ها و امکانات لازم برای تردد مردم با وسایل نقلیه عمومی کوتاهی داشتیم و برآیند برنامههای ما باعث شده تا مردم بیشتر به سمت استفاده از خودروی شخصی کشیده شوند.
جهانگیری با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی پیدایش ترافیک سنگین در تبریز، وجود کاربریهای مزاحم شهری است، گفت: در دهه های گذشته تصمیمهایی در صدور مجوزهای احداث کاربری توسط مسئولان شهری گرفته شده است که دغدغهها و خواستهها را پوشش نمیدهد؛ مثلا درحالی که برای احداث پارکینگ یک پروژه ایراد میگیریم، به رغم عدم اجرای آن، باز هم برای آن پروژه، مجوز صادر میکنیم.
وی افزود: پل پیشقدم در تبریز در یک نقطه پرترافیک احداث شد تا ترافیک روان شود، اما امروز شاهد احداث و فعالیت کاربری درمانی کلینیک بزرگ سلامت در کنار این پل هستیم که به تشدید وضعیت ترافیک منطقه دامن زده است.
وی ادامه داد: شهروندان ما بسیار انسانهای محترمی هستند و وقتی برای مباحث درمانی به کلینیکهای خیابان ۱۷ شهریور مراجعه میکنند، اعتراض به حقی دارند که کجا باید خودروی خود را نگه دارند و ما جوابی برای این موضوع نداریم؛ بنابراین سعی میکنیم تا با خودروهای پارک دوبل در این خیابان اعمال قانون نکنیم.
کاربری های مزاحم شهری عامل تشدید ترافیک در تبریز
رئیس پلیس راهور تبریز گفت: تبریز از نظر جغرافیایی امکان گسترش ندارد، بنابراین سیاست خودرو محور و تعریض خیابان، در این شهر پاسخگوی نیازها نخواهد بود و باید به سمت جابجایی انسان و سیاست انسان محور برویم.
وی خاطرنشان کرد: احداث پل، زیرگذر و روگذر، راه باز کردن برای خودروها جهت افزایش سرعت تردد در نتیجه افزایش تصادفات، تلفات و تشدید ترافیک است و مطمئن هستیم که اگر امکانات انتقال مردم در هر نقطه از شهر از طریق وسایط نقلیه عمومی میسر باشد، مردم قطعا از آن امکانات استفاده میکنند وگرنه تردد با خودروی شخصی را ترجیح میدهند.
وی افزود: میزان اعمال قانون در تبریز حتی از میانگین کشوری بالاتر است، اما تعداد تخلفات پارک دوبل در تبریز کاهش نمییابد، زیرا مردم چارهای جز آن برای رفع نیازها و مشکلات خود در تردد در سطح شهر ندارند.
جهانگیری اظهار کرد: همشهریان ما، مردمی با شعور اجتماعی بالا هستند و اگر امکانات تردد با وسیله نقلیه عمومی باشد، قطعا از آن استفاده میکنند. مثلا اگر ساختمان پزشکان بهاران، پارکینگ داشته باشد، مردم خودروهای خود را در این پارکینگ نگه میدارند.
وی افزود: راه حل مشکل ترافیک در تبریز، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد یعنی در دسترس، سریع، راحت و ایمن است. قرار نیست که هرکس در هر لحظهای که بخواهد بتواند با وسیله شخصی به هرجایی برود. طرح کنترل ترافیک زوج و فرد داریم که درست در ساعت اوج ترافیک در تبریز اعمال نمیشود.
وی درباره مشکلات تعداد بالای موتورسیکلت در تبریز نیز گفت: موتورسیکلت یک وسیله ناایمن و شهری است که چند هزار دستگاه آن را تا امروز توقیف کردیم، اما چاره ساز نبوده است، زیرا موتورسیکلت اکنون وسیله مورد انتظار مردم است و برای مدیریت آن، لازم است تا مسیرهای مربوطه را پیش بینی کنیم و استفاده از آن را قانونمند سازیم. ایجاد موانع در پیاده روها برای جلوگیری از ورود موتورها به پیاده روها و جلوگیری از حوادث احتمالی بوده و کارساز شده است.
رئیس پلیس راهور تبریز با بیان اینکه موضوع شناورسازی ساعات فعالیت مدارس برای کاهش شدت ترافیک، امکان عملیاتی سازی ندارد، افزود: ماموران راهنمایی رانندگی در تمامی ایام سال پای کار بوده و در زمان بارندگیها نیز تمامی نیروها در خیابانها برای مسیرگشایی و تسهیل تردد شهروندان کمک میکنند.
انتهای پیام /