نسخه چاپی خبر

استخدام ۹۲ هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

کد خبر : 183
22:39
1402/11/22


آذر تیتر: وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: تا پایان سال آینده ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب خواهند شد که از این تعداد ۷۲ هزار نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی ماده ۲۸ و مابقی از طریق دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش خواهند پیوست.


رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در حضور مدیران و رؤسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان خوزستان با تأکید بر اهمیت توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تصریح کرد: تا پایان سال آینده ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب می‌شوند که از این تعداد ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و مابقی از طریق دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش سطح کشور خواهند پیوست.

وی با بیان اینکه بایستی با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا ببریم و این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار امکان‌پذیر است، گفت: در این راستا، اولین شریک ما، خانواده‌ها هستند به همین سبب باید رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه افزایش یابد.

وی افزود: همواره باید مرور کنیم که چه نقشی در منطقه، شهر، استان و آینده کشور و انقلاب خود ایفا می‌کنیم. راهبرد کلان آموزش و پرورش که بطور دائم باید آن را یادآوری کرد در دو عبارت خلاصه می‌شود؛ اول اینکه آموزش و پرورش باید در صدر تحول و گفتمان‌سازی قرار گیرد و هیچ تحولی رخ نمی‌دهد مگر اینکه بذر آن در آموزش و پرورش کاشته شود.

وی با اشاره به شعار مدرسه قوی ایران قوی، ابراز کرد: اقتصاد، فرهنگ، جامعه و سیاست قوی نمی‌شود مگر در مدرسه، با مدرسه و از مدرسه باشد. امروز در حال جراحی‌های سختی در کشور هستیم و هیچ کدام نمی‌تواند موفق شود مگر اینکه در مدرسه شکل گیرد؛ بنابراین حقیقتا ایران قوی از مسیر مدرسه قوی عبور می‌کند.  

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بزرگترین چالش ما در کسری بودجه، کسری ناشی از یارانه‌های پنهان و آشکار است، اظهار کرد: مدرسه و آموزش و پرورش بایستی روی میز کار همه مسؤولان کشور قرار گیرد. راز اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، کمبود منابع بودجه نیست گرچه این موضوع مهم است؛ اما راز دست نیافتن به اهداف سند، یکی نشدن ما از درون و برون است.

وی تشریح کرد: نقش وزارتخانه‌های دیگر در آموزش و پرورش کم نیست ولی به صورت جدا کار می‌کنند در حالی که در سند تحول بنیادین هدف این است که همگی با هم کار کنند.

صحرایی ادامه داد: بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در بدو وقوع می‌توانند با یک فنجان آب خاموش شوند ولی اگر آتش‌سوزی بزرگ شود دیگر به راحتی خاموش‌شدنی نیست. این مسأله، مدیریت کنشگر فعال را نشان می‌دهد که پیش از وقوع اتفاق و در بدو وقوع آن بایستی تدبیر و اندیشه کرد. مدیریت فعال کنشگر نمی‌گذارد اتفاقی بیفتد و یا پیش از وقوع، آن را پیش‌بینی می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر آموزش و پرورش را به یک درخت تشبیه کنیم، ریشه آن کودکستان‌ها و دوره ابتدایی، تنه آن دوره متوسطه اول و میوه آن متوسطه دوم و دانشگاه است. هر چه توجه به بخش پایین‌تر بیشتر باشد، بخش بالایی هم نتیجه بهتری می‌دهد. پول را برای آسیب‌های اجتماعی و اشتغال بیکاران، هزینه می‌کنیم در حالی که این آسیب می‌توانست از دوره مدرسه رخ ندهد.

وی گفت: اصل دوم، اصل و قانون توان است؛ چنانچه دستگاه‌های اجرایی بهترین کارکرد را داشته باشند ولی دور از هم کار کنند، رویکردشان نقطه‌ای است اما اگر با هم و شبکه‌ای کار کنند به توان می‌رسند؛ دستگاه‌ها و سازمان‌های موفق به این شکل عمل می‌کنند.

وی ابراز کرد: راز بهره‌وری بخش خصوصی و بهره‌وری مدارس غیر دولتی به دلیل به هم پیوسته بودن اجزای آن است. اگر با هم کار کنیم به توان هم می‌رسیم. قانون پارکینسون این است که کارها به اندازه‌ای که وقت دارند، کش پیدا می‌کنند. یکی از تفاوت‌های بخش خصوصی و دولتی در این است؛ بخش خصوصی چون خود باید درآمدزایی کند، زمان را کم می‌کند.

وی افزود: باید با هم و با اتحاد، دقیق و سریع آموزش و پرورش را روی سطح قرار دهیم. ماهیت کار آموزش و پرورش کاری جمعی و با مشارکت ذی‌نفعان است. خیلی‌ها به ما خرده گرفتند ولی این یک واقعیت است که کیفیت آموزش ما خوب نیست و پنهان کردن واقعیت، کمکی به حل مساله نمی‌کند.

نویسنده : آذرتیتر
ستاک