به گزارش آذرتیتر، رئیس اتاق بازرگانی تبریز با تأکید بر اینکه صنعت فرش آذربایجانشرقی در شرایط فعلی نیازمند همدلی، انسجام و تصمیمگیری شفاف است و جلسات برگزارشده نباید منتهی به گفتوگوهای بینتیجه گردد، مافیای سایهگستر بر مواد اولیه از جمله ابریشم و پشم را از بزرگترین مشکلات صنعت فرش دانست و وجود این مافیا را عامل اصلی افزایش غیر منطقی قیمتهای این حوزه اعلام کرد و افزود: مساعدسازی شرایط و بسترسازی برای واردات مستقیم مواد اولیه با قیمت مناسب از کشورهای دیگر، از جانب دولت و بانکها موجب کاهش هزینههای تولید در این بخش خواهد شد و رقابت بیشازپیش فرش ایران در بازارهای جهانی را امکانپذیر خواهد ساخت.
وی در همین راستا با تأکید بر اینکه بازیابی مجدد جایگاه واقعی این صنعت تاریخی و ارزشمند به چرخه اقتصاد ملی و ورود آن به بازارهای جهانی، نیازمند همکاری تمامی بخشهای دولتی و غیر دولتی با یکدیگر است، بهرهگیری از ظرفیت سفارتخانهها و رایزنیهای بازرگانی ایران در کشورهای هدف را ضروری دانست.
یونس ژائله؛ رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست با فعالان و دستاندرکاران حوزه فرش دستبافت تبریز که با حضور جمعی از نمایندگان مردمی این شهر در مجلس شورای اسلامی، رؤسا و اعضای اتحادیههای فرش دستبافت آذربایجانشرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، با تکیهبر مشکلات و چالشهای اساسی سایهگستر بر صنعت فرش این استان، هزینههای بالای مواد اولیه و نبود راهکارهای مؤثر برای بازاریابی و بازارسازی در سطح بینالمللی را از جمله مشکلات کلیدی موجود در این بخش دانست و افزود: مواد اولیه این صنعت و هنر با قیمتهای بسیار بالا به دست تولیدکنندگان میرسد و این امر موجب افزایش بهای تمامشده فرش ایران و کاهش قدرت رقابتی آن در بازارهای جهانی شده است.
ژائله در همین ارتباط با تکیهبر نقش دولت در اصلاح ساختار اقتصادی کشور و بیان اینکه لازم است که نقش دولت در این راستا کمرنگ و کوچک شود، ادامه داد: پررنگی، بزرگی و هزینهبر بودن نقش دولت، موجب صرف هزینههای جاری در منابع مالی کشور و از بین رفتن فرصتهای توسعه تولید میشود و در این زمینه لازم است که بخشخصوصی میداندار این عرصه گردد و دولت نیز زمینههای خصوصیسازی واقعی را فراهم سازد.
وی در همین راستا با تأکید بر لزوم راهاندازی نمایشگاههای دائمی فرش در بازارهای دوبی، دوحه و مسقط و نظایر آنها، بازنگری در طراحی فرش و متناسبسازی آن با ذائقههای فعلی مشتریان جهانی و دکوراسیونهای مدرن روز دنیا، افزود: در صورت ارائه آموزشهای لازم به تولیدکنندگان این هنر صنعت، میتوان محصولات جدید و متناسب با نیازهای بازارهای جدید را عرضه نمود.
رئیس اتاق تبریز در همین ارتباط، حضور و رهیابی به بازارهای جدید جهانی را مهم دانست و با بیان اینکه در عصر حاضر بازاریابی، محدود به حضور صرف در نمایشگاه نمیشود، بر لزوم بهرهمندی از تکنولوژیها و چهارچوبهای بینالمللی از قبیل آمازون و علیبابا در جهت معرفی و بسترسازی برای فروش فرش ایرانی تأکید کرد و تحقق این امر را نیازمند طراحی زیرساختهایی دیجیتالی از طریق اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی دانست.
انتهای پیام/
مریم خدابخش