نمایندگان این شرکتهای هواپیمایی طی نامهای خواستار به تعویق انداختن راهاندازی فناوری 5G در نزدیکی فرودگاهها شدند. دنیای هوانوردی ترس از این را دارد که سیگنال های ۵G در فناوری سامانه های هوانوردی از جمله ارتفاع سنج موجود در هواپیماها اختلال ایجاد نماید.
در بخشی از این نامه آمده بود: عواقب این کار از شمار خارج است. بطور وضوح اقتصاد کشور دچار وقفه خواهد شد. شرکت های هواپیمایی و مخابراتی همچنان در حال رایزنی برای یافتن راه حل هستند.
شرکت های مخابراتی Verizon Wireless و AT&T ابتدا راه اندازی ۵G را تا ژانویه به تاخیر انداختند و سپس توافق کردند که باز هم راهاندازی این فناوری را در محدوده ی فرودگاه ها تا مدت زمان معینی ـ که این هفته به پایان می رسد ـ به تعویق بیندازند.
این نامه خطاب به کاخ سفید، دپارتمان حمل و نقل، کمیسیون فدرال ارتباطات و اداره هوانوردی فدرال نوشته شده بود. امضاکنندگان این نامه شامل اعضای خطوط هوایی امریکا بودند: مدیران آلاسکا ایرلاینز، اطلس ایر، امریکن ایرلاینز، دلتا ایرلاینز، هاوایین ایرلاینز، جت بلو ایرویز، ساوت وست ایرلاینز و یونایتد ایلاینز.
یونایتد ایرلاینز دوشنبه شب از «تاثیر ویرانگر فناوری ۵G بر روی هوانوردی در صورت به کارگیری در نزدیکی فرودگاه ها» سخن گفت. این شرکت در بیانیه ای هشدار داد: «چنانچه این فناوری در حوالی باند فرودگاه ها مستقر شود، سیگنالهای آن می تواند با تجهیزات ایمنی که خلبانان در هوای طوفانی برای تیک آف و فرود ازشان استفاده می کنند، تداخل ایجاد کند.»
این شرکت هواپیمایی هشدار داده بود که نگرانیهای مربوط به مسائل ایمنی میتوانند به «محدودیت های چشمگیری» در توانایی فعالیت هواپیماها در فرودگاه هایی نظیر هیوستن، نیوارک، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و شیکاگو منجر شود.
شرکت Verizon مدتی قبل گفته بود: «هیچ مدرکی وجود ندارد که عملیات ۵G با استفاده از طیف باند C، خطری برای هوانوردی ایجاد نماید، همان طور که تجربه دنیای واقعی در دهها کشوری که قبل تر از طیف ۵G استفاده می کردند این موضوع را تایید می کند. استفاده از ۵G در طیف باند C هیچ خطری برای ایمنی هوا ندارد.»