نسخه چاپی خبر

حذف رسانه‌های منتقد از چرخه خبر توسط ماشین تبلیغاتی شهرداری تبریز؛
روابط عمومی شهرداری تبریز: یا با مایی یا بر ما

کد خبر : 1110
17:53
1403/09/08


شاید بتوان آغاز رابطه سینوسی برخی رسانه‌ها و خبرنگاران با روابط عمومی شهرداری تبریز را بعد از حواشی مربوط به اقدامات غیرقانونی در باغ گلستان مربوط دانست.


شاید بتوان آغاز رابطه سینوسی برخی رسانه‌ها و خبرنگاران با روابط عمومی شهرداری تبریز را بعد از حواشی مربوط به اقدامات غیرقانونی در باغ گلستان مربوط دانست.

در ۲۸ مه سال ۲۰۱۳، شهر استانبول ترکیه شاهد یکی از بزرگترین تجمعات و اعتراضات تاریخ معاصر خود بود. هزاران معترض در اقدامی مسالمت‌آمیز، چند روزی را در پارک گزی ترکیه گذراندند تا مانع تخریب گسترده آن شوند. اما نقش رسانه‌ها در جلوگیری از فاجعه‌ای به نام تخریب پارک گزی استانبول بسیار حائز اهمیت و چشمگیر بود.
تجمع، اعتراض و مخالفت با تخریب پارک گزی توسط دولت اردوغان و مهمتر از آن هدایت مسئله به سمت همه‌پرسی و تصمیم‌گیری توسط مردم، وام‌دار و مرهون رسانه‌هایی بود که از تصمیم برای تخریب این پارک مهم پرده برداشت و تا اعلام نتیجه همه‌پرسی نیز در کنار مردم بود.

اقدامات غیرقانونی در باغ گلستان تبریز، نتوانست همانند مورد مشابه خود، «پارک گزی» استانبول، توجه اقشار و طبقات مختلف جامعه را با خود همراه  سازد. دلایل متعددی برای دیده نشدن و عدم اهمیت این فاجعه برای مردم وجود دارد که برشمردن همه آن‌ها در توان ما نیست؛ اما مهمترین آن‌ها را می‌توان نقش کمرنگ رسانه‌های پر مخاطب و عدم حضور توجه آن‌ها به این مسئله دانست. یکی دیگر از دلایل گم شدن اخبار مربوط به فاجعه باغ گلستان در لابلای اخبار روزانه، عدم توجه رسانه‌های مرکز به اتفاقات و حوادث پیرامون عنوان کرد. دلایل و مثال‌های بسیاری برای این موضوع وجود دارد که هر کدام جلسه یا جلساتی را با حضور کارشناسان و متخصصان خود می‌طلبد تا به کالبد شکافی این اتفاق غیر معمول و بی تفاوتی رسانه‌ها در وهله اول و مردم و شهروندان در وهله دوم بپردازند.، اما آنچه که در این یادداشت کوتاه می‌شود و می‌توان به آن پرداخت، موضوع خنثی‌سازی رسانه‌های تبریز و آذربایجان توسط دستگاه تبلیغاتی شهرداری تبریز بود.

روابط عمومی شهرداری تبریز یا همان دستگاه عریض و طویل تبلیغاتی آقای شهردار، یکی از همان‌هایی بود که تعامل، همکاری، انتشار آگهی و دریافت حق رپورتاژ رسانه‌ها از این ماشین تبلیغاتی اجازه پرداخت مناسب به فاجعه باغ گلستان و گزارش تخلفات گسترده شهرداری تبریز را در این اقدام نداد.

با توجه به رویکردهای اخیر، به نظر می‌رسد دستگاه تبلیغات شهردار، رسانه های استان را در حد روابط عمومی های خود می داند! و نقشی بیش از آن به رسانه ها قایل نیست. رسانه‌های منتقد نیز علاوه بر اینکه قهر شهردار و زیرمجموعه‌اش را به جان خریدند و از دریافت رپورتاژ و مبالغ انتشار آن‌ها محروم شدند، از جانب روابط عمومی شهرداری تبریز از چرخه و روند اطلاع‌رسانی و اخبار مربوط به مدیریت شهری نیز کنار گذاشته شدند.

در هفته‌ای که گذشت، علی‌رغم قید نام «پایگاه خبری تحلیلی آذرتیتر» در جدول مربوط به نشست‌های خبری شهرداران مناطق ده‌گانه تبریز، این رسانه به دلیل انتقادات خود از عملکرد شهردار تبریز، به هیچ کدام از جلسات و نشست‌های خبری شهرداران و مدیران شهرداری دعوت نشد و نمی‌شود تا بار دیگر ماشین تبلیغاتی شهرداری تبریز با کشیدن خط و نشان به رسانه‌های استان بگوید که "یا با مایی، یا بر ما".

 

نویسنده : مهرداد خردمند
ستاک