نسخه چاپی خبر

وقتی پلیس راهور به نظرات کارشناسی احترام می گذارد؛
آفرین سردار

کد خبر : 1058
09:35
1403/07/27


چند روز پیش سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجای کشور در ارتباط با بهبود وضعیت رانندگی در جاده های کشور از تصمیم برای رتبه بندی رانندگان وسایل نقلیه در کشور خبر داد، که به نظر می رسد حاصل یک کار کارشناسی و نتیجه مشورت با متخصصان حوزه علوم اجتماعی است.


یکی از مشکلاتی که بیشتر ارگان ها و سازمان ها و ادارات کشور به آن گرفتار هستند، عدم اعتنا و رجوع این ارگان ها به نظریات کارشناسی خصوصاً کارشناسان حوزه علوم انسانی است. واقعیت این است که اگر ارگان هایی که با اکثریت مردمان جامعه سر و کار دارند، از متخصصان حوزه علوم انسانی خصوصا جامعه شناسی، تاریخ، روان شناسی و دیگر رشته های مرتبط با جامعه و افراد جامعه، بهره نبرند تصمیمات گرفته شده برای اصلاح امور آنطور که به عینه شاهد آن نیز هستیم، ناقص و حتی بی ثمر خواهد بود. به نظر می رسد پلیس در این حوزه پیش قدم شده و سعی در اجرایی کردن نظرات این کارشناسان برای بهبود وضعیت رانندگی در جاده های کشور است. چند روز پیش سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجای کشور در ارتباط با بهبود وضعیت رانندگی در جاده های کشور از تصمیم برای رتبه بندی رانندگان وسایل نقلیه در کشور خبر داد، که به نظر می رسد حاصل یک کار کارشناسی و نتیجه مشورت با متخصصان حوزه علوم اجتماعی است. اگر این نکته مطرح شده عملیاتی شود و شاهد اجرای کامل آن در کشور باشیم از این به بعد در کنار تنبیه و جریمه رانندگان متخلف که جاده ها و خیابان های کشور را بر ای دیگر رانندگان ناامن کرده اند، رانندگان قانون مدار هم تشویق خواهند شد. رانندگانی که تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته اند، قرار است در صورت استمرار این قانون مداری از بسته های تشویقی مورد نظر پلیس البته در صورت موافقت دولت بهره مند شوند.

هر چند سردار در سخنان خود صرفا به تخفیف های قابل توجه در بیمه شخص ثالث و دیگر بیمه های مرتبط با این رانندگان قانون مدار به عنوان یکی از نمونه های این تشویق ها و پاداش ها اشاره کرده، ولی حالا که قرار شده تا در کنار ابزار اقناع و تنبیه، برای نخستین بار از ابزار پاداش و تشویق در راهنمایی و رانندگی کشور استفاده شود به جاست که میزان تشویق ها و پاداش های گفته شده به حدی باشد که به گفته خود سردار حسینی در خیلی از بخش های زندگی رانندگان قانون مدار خود را نشان دهد، تا هم رانندگان قانون مدار را به ادامه این قانون مداری تشویق کند و هم رانندگان متخلف را تشویق به کاهش تخلفات رانندگی بکند. بدون شک اگر پلیس بتواند این تصمیم و کار خوب را به شکل مطلوب در کشور اجرایی کند و در کنار آن از ابزارهای اقناعی و تبلیغی کهنه دست کشیده و به عنوان نمونه آموزش و پرورش را ملزم به همکاری با پلیس در حوزه فرهنگ سازی در این موضوع بکند، نتیجه ای که از آن حاصل می شود مطمئنا بسیار بیشتر از ابزار تنبیهی یا همان جریمه های رانندگی خواهد بود. با تمام نواقصاتی که راهنمایی و رانندگی کشور دارد ولی بایستی این تصمیم رئیس پلیس راهور فراجا و تصمیم ایشان به استفاده از نظرات کارشناسان حوزه علوم انسانی را ستود و گفت «آفرین سردار».

نویسنده : رسول پورزمانی
ستاک