- پایگاه خبری تحلیلی آذرتیتر - http://azartitr.ir -

گشایش روزنه امیدی در آموزش و پرورش

امروزه تنوع مدارس در قالب های مختلف اعم از دولتی یا غیر انتفاعی، تیزهوشان و استعدادهای درخشان و نیز تغییر رویکرد خانواده ها و انتظارات جامعه سبب شده است تا والدین آگاه از زمانی که کودک پا به سن ۵ سالگی می گذارد، یک دغدغه مهم دیگر علاوه بر تمام مشکلات فرزندداری نیز داشته باشند  و آن انتخاب مدرسه مناسب جهت تحصیل فرزندان دلبندشان می باشد. والدین بسیاری را می شناسم  که از یک سال پیش و یا شاید بیشتر، قبل از شروع دوران آموزش رسمی و نیمه رسمی در پرس و جو و تحقیق برای یافتن یک مدرسه مناسب برای تحصیل فرزندشان هستند. بطور مثال زمانی با مادری صحبت می کردم که میگفت به جرات می توانم بگویم برای انتخاب مدرسه برای پسرم در جلوی تمام دبستان های ابتدایی تبریز ایستاده ام و از مادرانی که فرزندانشان را به مدرسه می آوردند در مورد کیفیت آموزشی آنجا سوال کرده ام. حال با شروع فصل جستجوی مدرسه توسط والدین، خبرنگار آذر تیتر نیز در جستجوی جواب این سوال که مدرسه مناسب کجاست؟ به دبستانی هدایت شد که شرح آن را در زیر می خوانید.

چند روز پیش با تماس یکی از دوستانم که از یافتن پیش دبستانی مناسب برای کودک خردسالش خوشحال بود تصمیم به آشنایی با این مدرسه و مسئولان آن گرفتم. “پیش دبستان و دبستان غیردولتی پسرانه روزنه امید” مدرسه ای که از همان درب ورودی به نظر می رسید با مدارس دیگر تفاوت هایی داشته باشد. جلوی درب چند بنر در مورد برنامه های تابستانی مدرسه و یک بنر تبریک در مورد موفقیت کسب شده توسط دوقلوهای نابغه تبریزی که دانش آموزان این مدرسه هستند به چشم می خورد.

از حیاط تمیز و پارکت شده و سبز رنگ مدرسه که می گذریم وارد راهرو می شویم، بر روی دیوار سمت راست راهروی ورودی، نقاشی های کودکانه ای که با نام نقاش آن مرتب به دیوار آویزان شده اند و در سمت چپ درب ورودی، میزی که روی آن با برچسب “میز مهربانی” مشخص شده است دیده می شود. آقای محمد حسین اشرفی موسس مدرسه با روی خوش به استقبالمان می آید و بعد از خوش آمدگویی در مورد مدرسه روزنه امید با وی به گفتگو می نشینیم.

 

آموزش خانواده رکن مهم و فراموش شده نظام آموزشی

محمد حسین اشرفی با اشاره به سابقه سی ساله خود در نظام رسمی آموزشی کشور می گوید من در تمام این سالها متوجه شدم ، اگر بخواهیم در تربیت فرزندان موفق شویم باید ابتدا آموزش را از خانواده ی آنها شروع کنیم زیرا بسیاری از اوقات سلایق خانواده ها که اغلب اوقات نیز تحت تاثیر چشم و هم چشمی و یا روال های ناصحیح شکل گرفته در جامعه ایجاد شده است ما را از اهداف درست آموزشی و تربیتی به دور می دارد وی اضافه می کند بطور مثال سال گذشته والدین اصرار داشتند یک کتاب کمک درسی که در سایر مدارس استفاده می شد به سیستم آموزشی مان بیفزاییم در حالی که طبق نظر کارشناسان این مدرسه وجود چنین کتابی اصلا ضرورت نداشت، تجربیات مشابه این رویکرد را در ما ایجاد کرد که در این مدرسه برای خانواده ها کلاسهای توجیهی و مشاوره و آموزشی برگزار نماییم وی در مورد مشارکت در کلاسها می گوید؛ شرکت در این کلاسها برای عموم آزاد و رایگان است و تنها مختص اولیای دانش آموزان این مدرسه نیست.

 

توجه به تفاوت های فردی اصل مهم آموزش و پرورش

موسس دبستان روزنه امید در مورد اساس برنامه های آموزشی این مدرسه می گوید؛ ما در این دبستان سعی کرده ایم تا آموزش را بر اساس تفاوتهای فردی دانش آموزان طراحی و تدوین کنیم وی در مورد پیش زمینه ی این تصمیم می گوید؛ من در مقاطع و دوره های مختلف آموزشی استان خدمت کرده ام و در اکثر موارد می دیدم دانش آموزنی که در مدارس تیز هوشان و یا استعدادهای درخشان تحصیل می کنند بیشتر تلاش می کنند تا از برنامه های مدرسه دور نیفتند و درواقع سخت کوشند تا تیز هوش، و اغلب اوقات در اضطراب دائم به سر می برند تا بتوانند با سایر دانش آموزان رقابت کنند وی اضافه می کند، آزمونهای این گونه مدارس فاقد استاندارد های لازم برای سنجش صحیح استعداد و توان دانش آموزان هستند و لزومی هم ندارد دانش آموزان را از هم جدا کنیم و در شرایط ایزوله تربیت کنیم، بلکه من معتقدم باید در هر مدرسه ای امکان پرورش و شناسایی استعداد تمام دانش آموزان فراهم باشد و با تکیه به این دیدگاه ما نیز در این مدرسه سعی کردیم تفاوتهای فردی را مد نظر قرار دهیم و برای هر دانش آموز با توجه به توان یادگیری وی تمرین وآموزش مناسب طراحی کنیم.

 

توجه به ارزش ها اساس تربیت انسان

اشرفی در خصوص تعلیم و تربیت ارزشی می گوید؛ جامعه ای که نتواند ارزش ها را به نسل آینده منتقل کند موفق نخواهد بود، اگر انسانهای متخصص اما بدون اطلاع از ارزشها و اخلاقیات تربیت کنیم قاعدتا در آینده جامعه بسوی زوال خواهد رفت. وی ادامه می دهد، همانگونه که در متون دینی ما نیز تزکیه بر تعلیم مقدم داشته شده است؛ ما نیز در این دبستان سعی در انتقال ارزشهای اجتماعی و دینی به کودکان داریم. بطور مثال در آیین های مذهبی چون عاشورا و در مراسمات اجتماعی مانند شب چله و عید، برنامه های ویژه با همکاری والدین و دانش آموزان در مدرسه اجرا می کنیم که با استقبال بسیار خوب بچه ها و والدین آنها نیز مواجه می شود.

 

استفاده از روش های نوین آموزشی و کلاسهای هوشمند

مهسا کمالی یکی از معلمین این مدرسه در خصوص روش های آموزشی و نحوه گزینش مربیان می گوید، دبستان روزنه امید قالب خاصی برای جذب مربی اتخاذ کرده است بطوریکه بعد از دریافت درخواست ها، بصورت حضوری و کتبی مصاحبه بعمل می آید و روش تدریس آن ها توسط کارشناسان خبره مورد آزمون قرار می گیرد و کسانی که حائز شرایط باشند جهت ادامه فعالیت فراخوانده می شوند وی ادامه می دهد؛ در کلاسها از روش های تقویت کننده مناسب همچون ترسیم نردبان ترقی و .. جهت ایجاد انگیزه برای یادگیری استفاده می کنیم، وی با اشاره به هوشمند و مجهز بودن کلاسها می افزاید، در کلاسها قفسه هایی برای تعبیه کارهای دستی کودکان نیز طراحی شده است.

 

شناسایی استعداد و روحیه دانش آموزان با بهره گیری روش های روان شناختی

فاطمه عهدنو مدیر مدرسه روزنه امید نیز در خصوص روش های آموزش و نحوه گزینش مربیان می گوید: با توجه به رویکرد مدرسه در خصوص آموزش دانش آموزان بر مبنای تفاوت های فردی، معلمان مدرسه نیز باید توانمندی های لازم را داشته باشند، بنابراین در گزینش معلمان علاوه بر نشاط آنان به محتوای کتب درسی و نحوه تدریس آنها و آگاهی از شیوه های نوین تدریس و رشته های تحصیلی مرتبط آیتم های هوش ،ابتکار،اشتیاق بر یادگیری و استفاده از شیوه های جدید در نظر گرفته شده است .

وی  می افزاید در خصوص نحوه پذیرش دانش آوزان نیز می افزاید: تمام دانش آموزان واجد شرایط سنی بدون آزمون ورودی و مصاحبه مورد پذیرش قرار می گیرند فقط جهت شناخت بیش‌تر آنان و برنامه ریزی مناسب برای فعالیت های آموزشی از آنان خواسته می شود با کشیدن نقاشی در نمایشگاه نقاشی مدرسه شرکت نمایند.

توجه به کسب مهارت های اجتماعی در فرایند تربیت

محمد حسین اشرفی در خصوص تربیت کودکان در این دبستان می گوید؛  ما سعی می کنیم کودکانی تربیت کنیم که بتوانند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و برای تحقق این امر اردوهای دسته جمعی با حضور والدین برگزار می کنیم تا کودکان علاوه بر کسب مهارت حضور در جمع بتوانند بطور مثال بدن کمک بزرگترها خودشان غذا بخورند. و یا حتی به بچه ها پول می دهیم تا نان بخرند  و یا برای آشنایی با مشاغل مختلف به محل کار نانوایی و سایر مشاغل می بریم.

 

استفاده از مشاورین مجرب

کمالی معلم پایه ششم دبستان روزنه امید می افزاید، کودکان در ابتدای ورود به مدرسه از طریق تحلیل نقاشی و یا روش های مختلف مشاوره مورد ارزیابی قرار می گیرند تا نسبت به استعدادشان آموزش مناسب برای آنان در نظر گرفته شود، و گاه اگر مشکلاتی مانند اختلال یادگیری و یا اضطراب و بیش فعالی و .. نیز داشتند به مراکز مورد تایید آموزش و پرورش برای بهبود عملکرد ارجاع می شوند، والدین یکی از دانش آموزان که فرزندش را برای شرکت در کلاس های ورزشی تابستانی مدرسه آورده است در این خصوص می گوید؛ زمانیکه پسرم را به این مدرسه آوردم از اضطراب شدید رنج می برد و خود من هم از عملکرد ضعیف درسی او دچار افسردگی بودم اما در یک سال گذشته که در این مدرسه بسر می بریم هر دو از نظر روحی بسیار بانشاط تر هستیم، وی از شاد بودن محیط مدرسه در سایه وجود مشاور ابراز رضایت می کند.

 

روزنه امید اولویت اول ماست

کتایون ظهیری مادر سورن و سورنا نوروزی دوقلوهای نابغه تبریزی که تا کنون موفق به ثبت ۲ اختراع و کسب جوایز مختلف از جمله تندیس منتخب برتر جشنواره جابربن حیان و مقام اول کشوری سازه های خلاق، کسب تندیس برتر دانشگاه صنعتی شریف و اخذ مجور حضور در مسابقات جهانی دبی ۲۰۱۸  و نیز کسب رتبه ارزیابی عالی در جشنواره بین المللی جایژه ویژه پروفسور حسابی شده اند و این در دبستان تحصیل می کنند در مورد کیفیت آموزشی مدرن روزنه امید می گوید؛ من برای فرزندانم بدنبال مدرسه ای بودم که بتواند جوابگوی استعداد و هوش آن ها باشد حتی در این باره به کیش نیز رفتم چون احساس می کردم در آنجا مدارس مدرن تری نیز باشد اما زمانی که با روزنه امید آشنا شدم برخورد مناسب اولیای مدرسه بخصوص فروتنی آقای اشرفی و روش های مدرن و کلاسهای مجهز این مدرسه توجه مرا جلب کرد.

 

فعالیت های جنبی در راستای ارتقای هوش و توانایی کودکان

محمد حسین اشرفی در پایان صحبت های خود از طراحی و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی در طول سال و در تابستان برای کودکان یاد می کند و می گوید؛ باید برای کودکان فرصت زندگی کردن فراهم کنیم و نباید آنها را با تحت فشار قرار دادن تنها به حفظ مطالب و کتابهای درسی وابسته کنیم و در این راستا ما با تدوین برنامه هایی چون برگزاری کلاسهای موسیقی تخصصی کودک- برگزاری کلاسهای ورزشی و بطور تخصصی کاراته- برگزاری کلاسهای رباتیک و مهندسی خلاقیت سعی در بهره ور کردن هر چه بیشتر زمان ارزشمند کودکان داریم.